Grupa 6

Wychowawca: Renata Pypeć

Dzisiaj mamy szczególny dzień – Wasi Kochani Tatusiowie obchodzą swoje święto.

Drogie Dzieci, z okazji Dnia Ojca uściskajcie  serdecznie swoich Tatusiów i wręczcie Im stworzone przez Was upominki.

Na tym kończymy naukę zdalną… Wszystkim życzymy udanych wakacji!

21.06.2020 (poniedziałek)

TEMAT DNIA: Literowy zawrót głowy.

Wysłuchaj wiersz Juliana Tuwima pt. „Abecadło”

https://www.youtube.com/watch?v=Y6ccyZIxwOw

Czy znasz te literki?  Samodzielnie lub z pomocą Rodzica odczytaj literki i wyrazy umieszczone na planszy.

Czym różni się litera od głoski? Posłuchaj rymowanki.

Gdy ktoś zapyta, powiedz tak:
Litera to jest pisma znak.
Litery widzę i piszę.
Głoskę wymawiam i słyszę.
Czyli innymi słowy
Głoski to dźwięki mowy!

Powiedz swoje imię – wymień wszystkie głoski. Z ilu głosek składa się twoje imię?

Napisz swoje imię – napisz po kolei wszystkie litery. Z ilu liter składa się twoje imię?

Przeczytaj sam lub z Rodzicem.

Poznaliśmy litery:

a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, y, z, ż.

Poznaliśmy cyfry:

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,  i liczbę dwucyfrową 10.

Dodajemy i odejmujemy w zakresie 10.

Wiemy dużo o tym, co jest dookoła nas. 

Mówimy wyraźnie, całymi zdaniami. 

Mamy bogate słownictwo.

Jesteśmy przygotowani do nauki w klasie 1.

Teraz zadania do wykonania w książce. (Karty pracy, cz.4, str. 74-75)

– Popatrz na obrazki. Opowiedz, co się na nich dzieje.

– Wymień kolory kredek.

– Przeczytaj tekst z Rodzicem.

– Dokończ rysować i kolorować kredki według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

Zobacz film „Nauka pisania literek”. Spróbuj pisać według wzoru.

Kochani, ponieważ jutro jest Dzień Taty proponuję Wam wykonanie dla niego nietypowej laurki. Jest to krawat, który ozdobicie według własnych pomysłów( poniższe zdjęcie to tylko przykład). Będzie on niepowtarzalnym prezentem dla Waszych kochanych tatusiów. Może założą go z okazji swojego święta?. Miłej pracy 🙂

19.06.2020 (piątek)

Temat dnia: Matematyka jest ciekawa.

Odczytaj cyfry znajdujące się na obrazku. Przelicz, czy ilość elementów zgadza się z zapisem cyfrowym.

Zabawa z rymowanką „Witamy swoje palce” – Rodzic mówi rymowankę, a dziecko realizuje jej treść.

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk 
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec 
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec 
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę 

Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie, ile palców razem jest w obu dłoniach.

„Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.

– Rodzic wrzuca do kubka metalowego określoną liczbę guzików ( fasoli, monet itp.) w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie dziecko układa przed sobą tyle samo elementów podpisując je odpowiednią cyfrą.

W celu sprawdzenia – wspólne przeliczanie.
– Rodzic uderza łyżeczką o metalowy garnek, a dziecko odtwarza dźwięki za pomocą liczmanów ( guziki, fasola itp.), odpowiednio je podpisując.

– Przy kolejnym powtórzeniu zabawy Rodzic uderza w garnek, a dziecko podskakuje tyle razy, ile dźwięków słyszy. 

„Matematyczne zagadki” – Rodzic czyta zagadki, a dziecko odpowiada.
–  Jak nazywa się duży palec u dłoni?
–  Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła.

–  Wymień dwa pojazdy posiadające cztery koła.
–  Którą dłoń podajemy na powitanie?
–  Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
–  Jak nazywa się pora roku, która nastanie po wiośnie. 

–  Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
–  Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
–  Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
–  Ile to jest razem 3 i 4?
–  Ile boków ma trójkąt?

Teraz możesz poćwiczyć dodawanie i odejmowanie z Gilusiem.

Podaję Wam stronę internetową, na której możecie rozwiązywać zadania matematyczne, a przy tym się świetnie bawić! Ćwiczenia są w formie gier i wykonuje się je przez Internet. Zachęcam was do skorzystania.

https://www.matzoo.pl/zerowka/polozenie_47_325

Do dzieła!

18.06.2020 (czwartek)

Witajcie Starszaki!

Temat dnia: „Muzyka i matematyka”

Zaczniemy dziś od wesołego tańca, do którego oczywiście możecie zaprosić rodziców lub rodzeństwo. Porcja energii i ruchu zagwarantowana!(Pamiętajcie, gdzie jest wasza lewa, a gdzie prawa strona ciała).
„Tańce Połamańce” 

„Pani Nutka – rytm”, obejrzyjcie filmik, z którego dowiecie się czym jest rytm oraz poznacie podstawowe wartości rytmiczne nut. Dodatkowo dowiecie się jak zbudować bębenek, na którym można zagrać piosenki.

https://youtu.be/LKyZtocE9u0

Poznaliście nuty, półnuty, ćwierćnuty i ósemki i szesnastki. Różniły się wyglądem i czasem trwania. Jedne nuty trwały długo, inne bardzo krótko. Czas jaki one trwały odmierzany był klaskaniem z jednoczesnym liczeniem.

Spróbuj teraz na kartce papieru narysować kształty poznanych nut.

Posłuchajcie jeszcze innej piosenki o gamie, która utrwali wam nazwy nutek oraz ich kolejność. Myślę, że łatwo wpada w ucho i szybko się jej nauczycie. Koniecznie pośpiewajcie gamę w górę i w dół. To świetne ćwiczenie wokalne!
Piosenka dla przedszkolaka – gama:

https://www.youtube.com/watch?v=IknItCPeaBk

„Ręce do góry” – zabawa ruchowa przy piosence:

A to na koniec zestaw ćwiczeń ruchowych:

17.06.2020 (środa)

Temat dnia: „Liczymy na patyczkach”

Dzień dobry! Zapraszam do zabawy i życzę miłego dnia.

Poproszę rodziców o przygotowanie 10 jednakowej długości patyczków (np. do szaszłyków, do lodów, wykałaczki, lub do uszu).
Wykonajcie teraz polecenia:
–  ułóż figurę geometryczną z 3 patyczków (trójkąt)
– ułóż figurę geometryczną z 4 patyczków (np. kwadrat)
– ułóż figurę geometryczną z 5 patyczków
– ułóż figurę geometryczną z 6 patyczków (prostokąt)
Jakiej figury nie można ułożyć z patyczków? (koło)

A teraz ułóżcie poniższe działania:

 8 – 6 = 2

10 – 5 = 5

3 + 4 = 7

8 + 1 = 9

Teraz przypomnimy sobie liczby i proste działania matematyczne. Większość was bardzo dobrze radzi sobie z liczeniem do 10.

Na rozgrzewkę proponuję quiz „Wskaż wynik na owocach”

https://szaloneliczby.pl/wskaz-wynik-na-owocach/

A teraz proponuję coś trudniejszego. Jest koniec roku szkolnego spróbujcie swoich sił. „Matematyczne wyzwanie: liczby do 19” 

https://www.youtube.com/watch?v=Sb_0tels9KM

Posłuchajcie matematycznych wierszyków odgadnijcie rozwiązanie i ułóżcie wynik z patyczków.

 „Owady”

W trawie siedziała biedronka

i komar się też tam zabłąkał,

obok tkał sieć pająk zdolny.

I jeszcze był konik polny!

Dwie mrówki, mucha i żuczek,

co z kulą znał parę sztuczek.

Zadanie na koniec prawie: ile owadów jest w trawie?

„Żółwie”

Na sałatę żółw miał chęć.

Przyszło jeszcze żółwi pięć.

Sąsiad-żółw, choć po obiedzie,

też z żółwiami wpadł posiedzieć.

Niech zobaczy, kto nie wierzy.

Ile wyjąć mam talerzy?

 „Gąsienica

( przy tym wierszyku warto, aby rodzic czytał wolniej lub fragmentami, a dziecko narysowało sobie gąsienicę i dorysowywało łapki zgodnie z tekstem wierszyka)

Raz gąsienica, jak głosi plotka,

chciała pojeździć sobie na wrotkach.

Przygotowała na wrotki kwotę,

lecz nie wie, ile kupić ma wrotek,

skoro trzy łapki ma prawe przednie,

trzy przednie lewe – czyli sąsiednie,

dwie łapki w środku po jednej stronie

i dwie po drugiej, a przy ogonie

ma też pięć lewych oraz pięć prawych.

Ile ma wrotek mieć do zabawy?

Na koniec proponuję trochę ruchu przy „Zabawach z muzyką w domu”

https://youtu.be/x9F1oqntz_o

Powodzenia!

16.06.2020 (wtorek)

TEMAT DNIA: Orientuj się.

Na początek dzisiejszych zajęć przypomnij sobie, gdzie jest twoja lewa, a gdzie prawa strona ciała. Pamiętaj, że jeśli ktoś stoi naprzeciw  – z twarzą zwróconą do ciebie, jego lewa część ciała jest po twojej prawej stronie. Zwróć uwagę na to szczególnie, gdy będziesz bawił/a się przy piosenkach zamieszczonych poniżej, w dalszych punktach dnia.

Do zabawy przy tej piosence potrzebujesz trochę więcej miejsca wokół siebie, więc jeśli to możliwe przejdź do największego pokoju lub przesuń troszkę zabawki czy mebelki. Poproś rodzica lub rodzeństwo, by sprawdzał, czy nie pomyliłeś/aś się przy skakaniu :). Pamiętaj, że na ekranie dzieci stoją na przeciwko ciebie! Duży i mały skok 

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

Wskaż na obrazkach, która dłoń jest prawa, a która lewa. Dla utrudnienia dłonie są ułożone w różnych pozycjach i różny jest rodzaj obrazków. Za każdym razem najpierw spróbuj ułożyć w takiej pozycji swoją dłoń, a potem określ czy to prawa czy lewa. Jeśli rodzice wydrukują tę kartę, możesz w tabelkach pod obrazkiem wpisać literkę L – jeśli to ręka lewa lub P – jeśli to ręka prawa.

karta_pracy_dlonie.docx

Czas na określenia położenia przedmiotów względem siebie: na, w, pod, obok ( przy)… Aby nie było nudno, tym razem będzie po angielsku: 
On In Under By Song

https://www.youtube.com/watch?v=DHb4-CCif7U

Rysowanie pod dyktando. Najpierw przygotuj czystą kartkę papieru i kredki lub ołówek. Pokaż mamie lub tacie, gdzie jest góra, dół kartki, lewy brzeg, prawy brzeg, górne rogi – lewy i prawy, dolne rogi – lewy i prawy. Następnie rysuj wg poleceń:
Na środku kartki narysuj duży stół podobny do tego: (tu trochę może pomóc ktoś dorosły :))

Na środku stołu narysuj talerz. Za talerzem – szklankę. Na talerzu narysuj ciastko.  Obok talerza –  łyżeczkę, po tej stronie, którą ręką jesz. Po której stronie talerza leży więc łyżka? Przed stołem narysuj krzesło. Nad stołem – lampę ( powinna wisieć czy stać?). Przed stołem narysuj krzesło. Pod krzesłem narysuj kotka (lub piłkę).

Pobaw się teraz w programowanie z rodzicami lub rodzeństwem. Nie, nie będziesz programował komputera, tylko  „sprzątającego robota”… Myślę, że sobie poradzisz z tym zadaniem. Poproś tylko o wydrukowanie karty pracy. Tam wytłumaczone jest jak to wykonać…

Pozbieraj_zabawki_i_zanies_do_pudla.docx

15.06.2020 (poniedziałek)

TEMAT DNIA: Z matematyką za pan brat-różne kształty wokół nas.

Na początek naszych codziennych zajęć w tym tygodniu Hamster Dance:

Zaczniemy dzisiaj od piosenki: Piosenka o figurach:

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

Teraz zadanie dla Ciebie: poszukaj w swoim domu 3 przedmioty w kształcie trójkąta, 4 –  w kształcie koła, 5 – w kształcie kwadratu i 6 przedmiotów w kształcie prostokąta. Udało się?
A teraz sprawdź:  ciekawa jestem, czy nie popełniłeś błędu? Przypominam, że kwadrat jest figurą geometryczną płaską, natomiast sześcian to bryła przestrzenna podobna do kostki, którego ściany mają kształt kwadratu ( np. kostka do gry). I podobnie, koło jest figurą geometryczną płaską, zaś kula (np. piłka) jest bryłą przestrzenną.

Jeśli chcesz poznać inne figury geometryczne płaskie, o których nie mówiliśmy do tej pory , obejrzyj filmik: „Kopnięty” kwadrat – co to takiego? 

https://www.youtube.com/watch?v=WwX7evXD2AE

A teraz policz poszczególne figury i podaj właściwą ich liczbę.  Możesz poprosić rodziców o wydrukowanie planszy i wpisać w poszczególne okienka właściwą cyfrę lub ilość kropek  pod daną figurą oraz obrysować figury po liniach. Karta pracy:

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/09/karta-pracy-1.pdf

Czas na przerywnik muzyczno – ruchowy. Miłej zabawy 🙂 Aram sam sam:

https://www.youtube.com/watch?v=XdZ5R0Ixmlg

Wykorzystaj swoją wyobraźnię, zabaw się w konstruktora – wynalazcę i zaprojektuj nowe urządzenia lub przedmioty, zaczynając od narysowania na środku kartki jednej z figur geometrycznych. Możesz także na jednej kartce przekształcić w ten sposób kilka różnych figur. Potem opowiedz rodzicom o swoim projekcie: co to jest, do czego służy, gdzie można to wykorzystać. A może będzie to zagadka dla rodziców?