Grupa 5

Wychowawca: Małgorzata Górska

Dzisiaj mamy szczególny dzień – Wasi Kochani Tatusiowie obchodzą swoje święto.

Drogie Dzieci, z okazji Dnia Ojca uściskajcie  serdecznie swoich Tatusiów i wręczcie Im stworzone przez Was upominki.

Na tym kończymy naukę zdalną… Wszystkim życzymy udanych wakacji!

22.06.2020 (poniedziałek)

Temat dnia: Wakacyjne rady.

Dzień dobry w poniedziałkowy poranek, śniadanko zjedzone to zaczynamy wspólną zabawę!

Lato już do nas zawitało a wakacje tuż, tuż.

W związku z tym posłuchajcie wiersza W. Bodalskiej „Wakacyjne rady”, a dowiecie się, jakich zasad należy przestrzegać w czasie wakacyjnego wypoczynku.

Wakacyjne rady

Głowa nie jest od parady służyć musi dalej. Dbaj, więc o nią i osłaniaj, kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda chłodna, bystra, czysta, tylko przy dorosłych z kąpieli korzystaj.


Jagody nieznane, gdy zobaczysz w borze: Nie zrywaj! Nie zjadaj! – bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie, jaka rada stąd wynika:

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz, nie wkładaj go do koszyka.

A teraz czas na zabawę z lodami.

Na początek zapraszam Was do wysłuchania piosenki pt. „Lody poziomkowe”.

19.06.2020 (piątek)

Piątkowych wyzwań nadszedł czas, miło dzisiaj powitać Was! 

Dziś zapraszam Was do świata kolorów.

Temat: Jak powstaje tęcza?

Zagadka

Barwny most na niebie,
najczęściej po burzy,
kolorami świeci
i pogodę wróży. /tęcza/

Burza mózgów „Skąd bierze się tęcza?” – zadajemy dzieciom pytanie

– Z jakich kolorów składa się tęcza

– Kiedy się pojawia na niebie?

– czy widziały kiedyś tęcze?

Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Burza i po burzy”

Ciepły, wiosenny dzień sprzyjał zabawie na przedszkolnym podwórku .
– Hej hop! – zawołał Olek . – Zapraszam na pokaz skoków na trampolinie!
I zaczął robić skoki z obrotami i przewrotkami jak najlepszy akrobata . Aż tu nagle nad głową Olka pojawiły się jaskółki .
– Olku, Olku! Wit, wit, widewit! – szczebiotały . – Powiedz dzieciom, że trzeba wracać do przedszkola, bo zbliża się burza .
I odleciały . Wokoło zapanowała cisza. Nawet wróbelki, wesołe ćwierkotki, ukryły się gdzieś pośród gałęzi .

Pani chyba usłyszała ostrzeżenie jaskółek, bo poprosiła, żeby dzieci szybciutko wróciły do sali . Uf! W samą porę .

Wnet zerwał się groźny, burzowy wiatr i wszędzie było słychać jego wołanie:

Jestem władcą wszystkich wichur, ze mną nie ma chichów-śmichów. Wnet zaświszczę i zadmucham, wnet zawyję wam do ucha!

Wpadł do piaskownicy i szast, szast, sypał piaskiem dookoła, szarpał gałęziami i rozkołysał huśtawki, buju, buju. Powietrze ochłodziło się, a wiatr stawał się coraz bardziej porywisty.

Olek stał przy oszklonych drzwiach na werandę, a obok niego zebrały się zaciekawione dzieci .

Napłynęły chmury . Ale nie były to sympatyczne białe obłoczki, tylko ogromne, ciężkie, granatowe chmurzyska . I nagle niebo przeszył błysk, a po chwili rozległ się grzmot, i znów błysk, a po nim grzmot .

– Błyskawice i pioruny, hej hop! – zawołał przejęty Olek.
A potem lunął deszcz, który przemienił się w potężną ulewę. Miała ona wielką ochotę wtargnąć do środka .
– Oj, nie, nie! – żartobliwie pogroziła jej pani . – Nie wpuścimy burzowego gościa .
Ale ulewa nie straciła dobrego humoru chlap, chlap, cha, cha, cha . Popłynęła strumieniami po ścieżkach na przedszkolnym podwórku i jak wodospad wyskakiwała z rynien .

Po chwili deszcz i wiatr ucichły i burza skończyła się prawie tak szybko, jak się zaczęła. Znów zaświeciło słonko. Jeszcze tylko ostatnie kropelki leciały na ziemię, kap, kap, kap… A wtedy pani zadała dzieciom zagadkę:

Przegląda się słońce w kroplach deszczowych i tworzy na niebie most kolorowy.
Nikt po nim nie przejdzie – to wam zaręczam. A jak go nazwiemy? Po prostu…

– Tęcza! – zawołały przedszkolaki .
– Tęcza! – powtórzył Olek .
I w tym momencie na niebie pojawił się piękny, wielobarwny łuk .

Rozmowa na temat treści opowiadania:

– Przed czym ostrzegły dzieci jaskółki?

– Co robił wiatr?

– Po czym poznajemy, że zbliża się burza?

– Co pojawiło się na niebie po burzy?

Przypomnijmy dziecku zasadę zachowania w czasie burzy:

– jak najszybciej wracamy w bezpieczne miejsce: dom, przedszkole, sklep, klatka schodowa NIE CHOWAMY SIĘ POD DRZEWEM!!

Obejrzycie krótki film jak powstaje tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4&feature=emb_logo

Wspaniałej zabawy Kochane dzieci przytulam Was mocno w ten kolorowy dzień i życzę miłego weekendu.

18.06.2020 (czwartek)

Witam Was Drogie dzieci w czwartkowy poranek. Dzisiaj czekają na Was zajęcia matematyczne.

Temat: ,,Szalone liczby”.

Na dobry początek mam dla Was wierszyk.

Rodzic czyta treść wiersza a dziecko pokazuje kolejne czynności dopasowanych do określonej liczby:
Na jeden– klaśnij, na dwa-skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć– maszeruj równym krokiem.
Sześć-oznacza podskok w górę
jakbyś chciał przeskoczyć chmurę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
osiem– możesz bić juz brawo.
A na dziewięć -„liczba” krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu
wolno policz do dziesięciu!

Ile dźwięków słyszysz „Echo”? – zabawa słuchowa. Rodzic albo starsze rodzeństwo przy pomocy dostępnego instrumentu lub przedmiotu (np. łyżka, dzwonek, klaskanie) wygrywa kilka dźwięków- w zakresie 1-10 lub zakresie dostępnym przez dziecko. Dziecko liczy słyszane rytmiczne dźwięki „w myśli” a następnie wyklaskuje lub odtwarza na dowolnym instrumencie, przedmiocie usłyszane dźwięki. Poprawnie wykonane zadanie nagradzamy brawami, 2-3 minity.

Tato, mamo pomóż mi zrozumieć matematykę! Proszę otwórz stronę i rozpocznij zabawę

Quiz

Rozpoznawanie liczb ze słuchu od 1-10 Za chwilę usłyszysz wybrane liczby z zakresu 1-10. Twoim zadaniem jest wskazanie jaka liczba została przed chwilą wymówiona przez lektora. Dla ułatwienia będziesz widzieć także słowny zapis pożądanej liczby.

https://szaloneliczby.pl/rozpoznawanie-liczb-ze-sluchu-1-10/

Uporządkuj liczby (do 10) – W każdym zadaniu wyświetlą Ci się trzy losowe liczby w zakresie 10. Twoim zadaniem jest wybranie odpowiedzi, w której te liczby zostały zapisane od najmniejszej do największej.

https://szaloneliczby.pl/uporzadkuj-liczby-do-10/

Porównywanie liczb (do 10) – W każdym przykładzie zobaczysz dwie różne liczby. Twoim zadaniem będzie wskazanie tej, która jest większa.

https://szaloneliczby.pl/porownywanie-liczb-do-10/

Wskaż największą liczbę (do 10) – W każdej rundzie wyświetlą Ci się trzy losowe liczby z zakresu 10. Twoim zadaniem jest wskazanie tej liczby, która jest spośród nich największa. Spróbuj dojść do perfekcji i jak najszybciej wybierać prawidłową odpowiedź

https://szaloneliczby.pl/wskaz-najwieksza-liczbe-do-10/

Po wytężonej pracy umysłowej zapraszanym Was do zabawy ruchowej – Głowa, ramiona, kolana, pięty

https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E

Teraz przyszedł czas na rozwijanie sprawności manualnej wykonaj pracę plastyczno – techniczną „Środek lokomocji”. Wykonaj dowolny środek lokomocji wybraną przez siebie techniką plastyczną np.:

17.06.2020 (środa)

Temat dnia: Bezpieczne podróże.

Kochane Dzieci,

na początek posłuchajcie krótkiej rymowanki:

Na wycieczkę wyruszamy

przecież w wkrótce wakacje mamy.

Mama, tato, siostra, brat

na rowerach jadą w świat.

Morze, góry już czekają,

na spotkanie zapraszają

Oglądanie filmów edukacyjnych: Bezpieczne wakacje

Bezpieczeństwo dzieci nad wodą

Bezpieczeństwo w górach

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat bezpiecznego wypoczynki podczas wakacji

Zabawa sensoryczna Rysujemy morskie fale.

Plastikowa taca, piasek, myjka do okien.

Rodzic  ustawia na stole tackę, której dno pokryte jest piaskiem. Pokazuje dziecku, jak można przedstawić graficznie morskie fale – rysuje palcem na piasku. Następnie wyrównuje powierzchnię myjką. Dziecko samodzielnie rysuje fale. Wyrównuje powierzchnię piasku i powtarza czynność.

Zabawa ruchowa Łódka na falach.

Dziecko siada skrzyżnie, wykonuje małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka

kołysze się na małych falach. Potem wykonuje głębsze skłony – duże fale, rękami uderza z boku o podłogę, dziecko naśladuje głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.

 Karta pracy, cz. 4, s. 71.

Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji. 

Dzieci słuchają zagadek i dopowiadają ich zakończenia – rozwiązania.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy, dlatego nie kąpie się na niestrzeżonej (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta, dlatego dbam o to i o tym pamiętam, by w lesie wszystkim żyło się dogodnie. Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście, wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie! Mogę zaufać pewnemu człowiekowi, czyli panu… (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu, to choć bardzo przykro mi, nie otwieram obcym ludziom do naszego domu… (drzwi)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt, bo choć są piękne i bajeczne, bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne).

Quiz Tak, nie.

R. sprawdza, co dziecko  zapamiętało na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji.Jeśli zachowanie jest bezpieczne, dziecko klaszcze w dłonie, jeśli nie – tupie nogami w podłogę

Przykłady zasad:

Po górach spacerujemy w czasie burzy. Nie zbliżamy się do nieznanych/dzikich zwierząt. W lesie można krzyczeć. Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem. Na plaży opalamy się od rana do wieczora. W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach. Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych. Zawsze przebywamy blisko dorosłych. R. proponuje zebranie zdobytych wiadomości i opracowanie plakatu. Miłego dnia!

16.06.2020 (wtorek)

Temat: Środki lokomocji

Witam!

Moim drodzy pierwsze zadanie na dzisiaj to rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.

Pędzi po torze szybko, z daleka,

bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)                   

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.

Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

Ma maskę, a pod nią konie,

cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek. (samochód)

Ta wielka latająca maszyna

owada – ważkę, przypomina. (helikopter)

Zagadki słuchowe Czym będę podróżować?

Dziecko odgaduje jaki to środek transportu.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=101&v=kShLSH-J81A&feature=emb_logo

Kolejne zadanie dla Was, proszę o posegregowanie obrazków pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się. Po lądzie, po wodzie i w powietrzu.

Karta pracy cz.4, s.66

Zastanów się i powiedź, dlaczego narysowano pętle w taki sposób

Zabawa ruchowa Rowery.

Dziecko w leżeniu tyłem, naśladuje pedałowanie, mówiąc za rodzicem tekst:

Jedzie rowerek na spacerek,

na rowerku pan Pawełek.

Raz, dwa, trzy.

Jedź i ty!

Od słów: Raz, dwa… dziecko rytmicznie klaszcze.

Zabawa Prawda czy fałsz – rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania

Dziecko  maszeruje po okręgu podczas wyklaskiwania rytmu przez rodzica. Podczas przerwy rodzic prezentuje dziecku zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dziecko unosi ręce, jeżeli jest fałszywe, przechodzi do przysiadu.

− Rower musi mieć sprawne hamulce.

− Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.

− Rower to rodzaj samochodu.

− Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.

− Na rowerze jeżdżą tylko dziewczynki.

 Zabawa ruchowa „Lecimy samolotem”.

Dziecko rozpoczyna lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok; powoli

podnosi się i porusza szybko, małymi krokami po dywanie. Potem samolot ląduje – dziecko porusza się coraz wolniej, powoli przechodzi do przysiadu.

A  teraz trochę ruchu  przy piosence „Rodzinna wycieczka

Dziecko reaguje na ustalone sygnały. Wykonuje podskoki, marsz, skłony, skręty tułowia itp. przy muzyce, według pomysłu.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=tlCH6BFEISg&feature=emb_logo

Wesołej zabawy!!!

15.06.2020 (poniedziałek)

Witam Was w kolejnym dniu naszych spotkań.

Temat: Nadeszło lato.

Zabawa „Burza na morzu”.

Rodzic ustawia 3 krzesełka obok siebie. Dziecko jest marynarzem. Siada na środkowym krzesełku.

Rodzic (kapitan) staje przed dzieckiem i wypowiada komendy, na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem.

Spokój na morzu – dziecko delikatnie kołysze się (na boki) na krzesełku, mówi cicho szszyy…

Na lewą burtę – przesiada się o jedno krzesełko w lewą stronę.

Na prawą burtę – przesiada się o jedno krzesełko w prawą stronę.

Burza na morzu – dziecko biega wokół krzesełek.

Teraz proponuję, abyście rozwiązali rebus fonetyczny, a dowiecie się jaka pora roku do nas się zbliża.

Dzieci dzielą nazwy obrazków na głoski i wyodrębniają głoski wskazane liczbami i podają nazwę nowej pory roku.

Posłuchajcie piosenki „Kocham lato”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=28&v=AMHERjgWdgI&feature=emb_logo

Rodzic zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.

O czym jest ta piosenka?

− Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?

− Gdzie możemy spędzić wakacje?

− Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

– Określanie charakteru melodii i budowy piosenki.

Karty pracy, cz. 4, s. 64

Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, odczytanego przez rodzica.

Układanie zdań na temat lata z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy cz,4, s.64 np.

Latem na polu dojrzewa zboże.

Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.

Latem w lesie rosną jagody…

Dziecko układa zdania, rodzic je zapisuje. Potem przypomina je dziecku, które liczy w nich wyrazy.

Śpiewanie na wymyślone melodie tekstuWiele dni czekałem/czekałam na to, żeby przyszło lato.

Na zakończenie proponuję letni masażyk „Malujemy lato”

Dziecko zajmuje miejsce za plecami dorosłego siedzącego z przodu. Dorosły recytuje wiersz Bożeny Formy, dziecko palcami i dłońmi obrazuje go na plecach dorosłego. Powtarzamy zabawę zmieniając się rolami.

Miłej zabawy!

10.06.2020 (środa) i 12.06.2020 (piątek)

Dzisiaj jest środa, gotowi do pracy?

Temat: Lato na wakacjach.

Zabawy ruchowe przy piosence „Lato..”

Zabawa pantomimiczna „Odgadnij, co będę robił podczas wakacji”

Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku.

Pokoloruj wakacyjny pociąg. (karta pracy cz.4, s. 62-63)

Teraz wykonaj – Wakacyjny pociąg.

Kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem- większym od rozmiaru widokówki i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby, pędzelek, kubeczek z wodą.

 Wycinanie kół i prostokąta.

– Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół na czarno.

– Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie.

– Doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik

-* dla chętnych: wykonaj lokomotywę do twojego wagonika.

Doświadczenie i obserwacja.- CZYSTE POWIETRZE

Ćwiczenia oddechowe.

Dzieci dmuchają na kawałki bibuły na przemian- delikatnie, mocno.

Wyjaśnienie przez Rodzica; że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.

Zabawy powietrzem.

Czy powietrze da się zobaczyć? Gdzie można znaleźć powietrze?

Zobaczcie propozycję eksperymentu dla przedszkolaków, który stosunkowo łatwo można przeprowadzić także z dziećmi w domu.

Zapraszam

https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA&feature=emb_logo

Pozdrawiamy Was!

09.06.2020 (wtorek)

Serdecznie witam moich kochanych przedszkolaków.

W dniu dzisiejszym realizujemy temat „ Góralskie liczenie

Na początek proponuję rozgrzewkę

Nauczymy się wiersza I. Fabiszewskie „ Gimnastyka”. Może być odtąd świetną okazją do porannej gimnastyki …

Rano wstaję, wkładam dres
Otwieram okna,

miło jest.
Skaczę w górę
skaczę w bok,
i do tyłu robię skok.
Ręce w przód,
ręce w tył,
Ćwiczę , obym
zdrowy był.

Teraz przeniesiemy się w góry.

Zapraszam Was do obejrzenia filmu o wypasie owiec nad Morskim Okiem

Wskazywanie pasm górskich na mapie.

Zabawy matematyczne

Potrzebne będą:-  liczmany ( patyczki, klocki, kredki – co kto ma), kartoniki z liczbami i znakami: +, -, =

Zadanie 1

Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie. Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dzieci układają 10 liczmanów. Odsuwają 2. Układają działanie: 10 – 2 = 8 Odpowiadają na pytanie: Teraz jest 8 owiec

Tak samo postępują przy innych zadaniach

Zadanie 2

Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody. Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody. Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 3

Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły. Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 4

Na łące pod górą juhas owce pasie; cztery czarne owce i pięć białych hasa. Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?

Zabawa ruchowa „Hasła

Na hasło: Wspinaczka, dzieci stoją i wyciągają ręce w górę, wykonując ruchy naprzemienne. Na hasło: Spacer, dzieci maszerują po pokoju.

Na zakończenie namalujcie góry na pogniecionej kartce

Dzieci formują z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklejają je na kartce z bloku technicznego: malują farbami plakatowymi na różne odcienie brązu, malują drzewa iglaste u podnóża gór.

Życzę miłej pracy!

08.05.2020 (poniedziałek)

Temat dnia: „Wakacje na Wybrzeżu”

Witam Was po weekendzie. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o wakacyjnych podróżach.

Na początek posłuchajcie piosenki „Niech żyją wakacje”

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

Rozmowa dotycząca tekstu piosenki.

– O czym jest ta piosenka?

– Co możemy zabrać na wakacje?

– Co możemy robić w wakacje?

Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże”.

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

 – Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie. – Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale. – W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata. – A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada. Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej. – Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie. – Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa. – No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa. – A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu. – Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą. – Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata. – Jest tam plac zabaw? – spytała Ada. – Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i… – Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada. – Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek. – Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada. – To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus. Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa. – Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem. – Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek. Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu. – Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada. – Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

Propozycja rozmowy na temat opowiadania.

− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
− Jakie kontynenty były widoczne na globusie?
− Co wskazywał palec Olka, taty?
− Gdzie chciała pojechać mama?
− Co wspominała cały czas Ada?
− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

 Posłuchanie odgłosu fal morskich.

https://www.youtube.com/watch?v=R6yq4p8Flag&feature=emb_rel_pause

 Udzielcie odpowiedzi na pytania.

– Czego odgłosu słuchaliście?

– Czy ten odgłos był przyjemny?                                                                                      

– Pokażcie rękami, jak porusza się fala?

 Pokażcie na mapie Polski – Morze Bałtyckie.

Do wykonania pracy plastycznej można wykorzystać wiele ciekawych materiałów o różnej fakturze i ciekawej kolorystyce, to przecież wesoła pora roku.

Miłego dnia!