Grupa 4

Wychowawca: Sylwia Ligęza

Dzisiaj mamy szczególny dzień – Wasi Kochani Tatusiowie obchodzą swoje święto.

Drogie Dzieci, z okazji Dnia Ojca uściskajcie  serdecznie swoich Tatusiów i wręczcie Im stworzone przez Was upominki.

Na tym kończymy naukę zdalną… Wszystkim życzymy udanych wakacji!

22.06.2020 (poniedziałek)

Witajcie  Kochani w ostatnim tygodniu nauki zdalnej.

Dzisiaj zachęcam Was do ćwiczeń gimnastycznych w formie toru przeszkód.

Propozycja poszczególnych stacji.

W tunelu„- przygotujcie sobie krzesła i postawcie jeden obok drugiego, możecie przykryć je kocem, waszym zadaniem będzie przejść pod krzesełkami.

Nad przepaścią„- rozłóżcie gruby sznur lub zwinięte ręczniki, koce- trzeba będzie przejść po nich nie tracąc równowagi.

Przez rzekę„- rozłóżcie poduszki, to będą kamienie, na które będziesz wskakiwać.

Przez las„- będziecie biec między różnymi przedmiotami w domu.

Wysłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej Pocieszajki dla maluchów i odpowiedzcie na poniższe pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=0bPJPOrBIXY

Rozmowa na temat opowiadania.
− Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?
− Co przygotowali młodsi koledzy?
− Co robiły Ada i Kasia?
− Kogo pożegnała Ada?
− Co to były pocieszajki Ady?
− Gdzie je zostawiła?

Już jutro święto wszystkich  Tatusiów. Proponuję Wam, abyście zrobili dla Waszych Tatusiów w prezencie obrazek motylka na łące. POTRZEBNE MATERIAŁY: Kartka białą z bloku technicznego A3, kredki świecowe/ pastele, farby plakatowe, pędzel, gąbka do mycia naczyń, gumka recepturka

https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA

Powtórzcie raz jeszcze piosenkę o wesołej rodzince, spróbujcie zaśpiewać.

19.04.2020 (piątek)

Witajcie! Zaproponuję dzisiaj Wam zabawę z kolorami. Dowiecie się co to są barwy podstawowe i zobaczycie co się stanie kiedy te kolory połączą się ze sobą.

Oprócz tych dość nieprzyjemnych zjawisk atmosferycznych, które mogą przydarzyć się podczas latem jest jeszcze jedno- piękne barwne i kolorowe. Czy domyślacie się o jakim zjawisku myślę?

Tak to tęcza. Pewnie jesteście ciekawi jak ona powstaje. Wszystko wyjaśni film:

Lato to piękne kolory. Porozmawiajmy teraz trochę o nich.

Czy wiecie, że są trzy barwy podstawowe? Wiecie o jakich kolorach myślę? Z pewnością doskonale je znacie.

18.04.2020 (czwartek)

Witajcie! Chciałabym, abyśmy dziś porozmawiali o letniej pogodzie i różnych zjawiskach atmosferycznych.

W ten temat wprowadzi nas zabawa „Pada deszczyk”:

https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

Wiesz, że niebawem przywitamy lato. Wiesz też, że latem dni robią się dłuższe. Wiesz również, że latem dojrzewa wiele pysznych owoców, na które czekamy cały rok.

Ale co się dzieje w pogodzie kiedy jest lato???

Hm…. Zaraz się nad tym zastanowimy. Latem większość dni raczej jest słonecznych i ciepłych. Tak ciepłych, że biegać możemy po podwórku w koszulkach z krótkim rękawem i krótkich spodenkach lub spódniczkach.

Czasami jednak pogoda się troszkę zmienia i bezchmurne, słoneczne niebo przykrywają chmury. Pewnie często oglądasz ten teatr na niebie, o którym mowa w piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=sE9X6mxtRRE

Wiesz, że chmury bywają różne i mają śmieszne nazwy? Zastanawiałeś się kiedyś jak powstają chmury i jaka rolę spełniają? Dlaczego zmieniają swe kształty? Tego wszystkiego dowiesz się z filmu.

Niestety latem zdarzają się również dość gwałtowne i niebezpieczne zjawiska takie jak:

Może masz ochotę wykonać eksperyment? Zróbmy tornado w butelce. Poproś o pomoc dorosłą osobę. Zapraszam do obejrzenia filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=-6usqUBTXWA

To nie wszystko masz jeszcze siły? Myślę, że dasz radę!!

Ciekawa jestem czy wiesz, gdzie znajduje się nasza papuga? Popatrz na ilustracje i dokończ zdanie.

Papuga stoi ….. piłką.

Na koniec proponuję zabawę ruchową do piosenki. Zaproś do niej domowników.

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ&feature=youtu.be

Dziękuję za dzisiaj do jutra!

17.04.2020 (środa)

Witajcie kochani! Na początek  przygotowałam zagadkę, która podpowie Wam o czym będziemy dziś rozmawiać.

O tej porze roku są najdłuższe dni,                                                              

a słońce z wysoka grzeje nas i lśni.

Czy już wiesz o jaką porę roku chodzi? Tak, masz rację to lato☺.

Lato to jedna z czterech pór roku.

Rozpoczyna się 21.06 i trwa aż do 23.09. Jest to pora roku, kiedy słonko grzeje najmocniej, a dni stają się długie.  W świecie roślin to najlepszy okres na dojrzewanie i kwitnienie. Niektóre z roślin latem wydają owoce np. truskawki, czereśnie, jagody, poziomki. To na nie często czekamy cały rok.

Lato to moja ulubiona pora roku. Uwielbiam lato a Wy ? ☺     

Zastanawialiście się kiedyś za co lubimy lato? Posłuchajcie wiersza pt. „Za co lubimy lato”, który napisała pani E. Bełczewska. Słuchajcie uważnie i wskażcie 5 ilustracji,  na których przedstawiono rzeczy, za które lubimy lato.

Za co lubimy lato?
Za słońce, co jasno świeci,
Za bawiące się na podwórku dzieci,
Za leśne poziomki, maliny, jagody,
Za spacery z rodzicami do parku, na lody,
Za wakacje, wyjazdy nad morze, jeziora i w góry,
Za babki z piasku i lot latawca hen wysoko w chmury.
A za co jeszcze lubimy lato?
Za łąkę pełną kwiatów, biedronek i bąków,
Za żabki kumkające koncerty wieczorne,
Za kolorową tęczę co cudnie się mieni,
Za parki ze śpiewem ptaków w soczystej zieleni.
I lato za to lubimy…
Że daleko jeszcze do zimy.

Skoro rozmawiamy o lecie, to proszę usiądźcie wygodnie i posłuchajcie wspaniałej piosenki pt. „Lato ,lato” .

Ach.. jak się rozmarzyłam…a Wy ? ☺

A teraz czas na gimnastykę. Pamiętajcie, aby uporządkować miejsce do ćwiczeń ☺.  Gotowi?  Zaczynamy!

https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4

Dziękuję za wspólnie spędzony czas. Do zobaczenia jutro!

16.06.2020 (wtorek)

Dzień dobry Przedszkolaki!

Temat dnia: Przyjaźń.

„Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” – czytanie fragmentu opowiadania   R. Piątkowskiej.

Proszę wysłuchaj piosenki pt.”Mam przyjaciela”, spróbuj nauczyć się refrenu.

PRZYJACIEL – człowiek pozostający z kimś w bliskich, serdecznych, stosunkach, żyjący z kimś w przyjaźni, darzony zaufaniem, zwolennik, miłośnik.

– Czy ty masz prawdziwego przyjaciela , np. w przedszkolu?

„Kraina radości” – ćwiczenia motoryki małej przy muzyce.

Rodzic włącza dowolną muzykę, następnie siada plecami do dziecka. Przedszkolak słuchając muzyki, wykonuje masaż na plecach rodzica, rysując spirale, figury geometryczne i inne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią. Następnie dziecko z rodzicem zamienia się rolami.

Zachęcamy również dzieci do obejrzenia bajki o Rodzinie Treflików i „przyjaźni”:

„Laurka dla przyjaciela”- wykonaj laurkę dla swojego przyjaciela.

Do jutra!

15.06.2020 (poniedziałek)

Witam Was bardzo gorąco w kolejnym dniu naszych wspólnych zabaw. Dzisiaj proponuję Wam zajęcia o marzeniach, które na pewno każdy z nas posiada. Zapraszam do zabawy z waszymi domownikami.

Poproś rodzica o przeczytanie wiersza „Dyzio marzyciel” Julian Tuwim, następnie odpowiedz na pytania.

Julian Tuwim „Dyzio Marzyciel”

Położył się Dyzio na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu
I marzy:
„Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu…
A te różowe –
Że to nie lody malinowe…
A te złociste, pierzaste –
Że to nie stosy ciastek…
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego…
Jaki piękny byłby wtedy świat!
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł… i jadł… i jadł…”

Co robił Dyzio na łące?

O czym marzył?

Co innego mogą przypominać chmury?

Co to są marzenia?

Czy Wy macie marzenia?

Czy wszystkie marzenia się spełniają?

Czy marzenia są nam potrzebne w życiu?

Drogi rodzicu , poproś teraz dziecko, aby usiadło w wygodnej pozycji, zrelaksowało się i pomyślało o swoich marzeniach. Następnie zaproś dziecko do podzielenia się swoimi marzeniami.

Wysłuchaj proszę teraz piosenki o marzeniach pt.”Moja fantazja”

Po wysłuchaniu piosenki proszę zapytać dziecko:

– Jakie było szkiełko?

– Co sprawiło, że można było dolecieć aż do gwiazd?

– Jak inaczej możemy nazwać fantazję?

Zabawa taniec marzyciela– improwizacja ruchowa z wykorzystaniem kolorowych wstążek lub paska bibuły.

Ćwiczenia pamięci – „Co bym zabrał na wyspę marzeń” podawanie przez dzieci różnych propozycji.

„Moje marzenie” – rysowanie świecą i malowanie. Na kartce A4 narysujcie białą lub kolorową świecą ilustrację przedstawiającą Wasze marzenie. Następnie zamalujcie całą powierzchnię kartki farbą plakatową.

Ściskam mocno!

10.06.2020 (środa) i 12.06.2020 (piątek)

Temat: Słoneczny uśmiech.

Proszę wysłuchaj wiersza Marioli Golc „Słoneczny uśmiech”.

Nadchodzą wakacje,

słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech

śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem

ze słonkiem razem,

ogrzeje wszystkie

nadmorskie plaże

Promienny uśmiech

prześle też górom,

by się nie kryły

za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech

dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje

słoneczko świeci.

Rozmowa na temat wiersza. Kto przesyłał uśmiechy? Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy? Dlaczego przesyłał je dzieciom?

Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji. Dzieci słuchają zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiadają ich zakończenia – rozwiązania.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy, dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta, dlatego dbam o to i o tym pamiętam, by w lesie wszystkim żyło się dogodnie. Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście, wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie! Mogę zaufać pewnemu człowiekowi, czyli panu… (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu, to choć bardzo przykro mi, nie otwieram obcym ludziom do naszego domu… (drzwi)

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę moje ukochane, gumowe… (kalosze)

Grzybobranie to grzybów zbieranie, a nie ich jedzenie czy też smakowanie. Dlatego po powrocie z lasu sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt, bo choć są piękne i bajeczne, bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne).

 Kolejne zadanie dla Was, proszę o posegregowanie obrazków pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się. Po lądzie, po wodzie i w powietrzu.

Zabawa ruchowa Lecimy samolotem.

Dziecko rozpoczyna lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok; powoli podnosi się i porusza szybko, małymi krokami po dywanie. Potem samolot ląduje – dziecko porusza się coraz wolniej, powoli przechodzi do przysiadu.

Jeśli będziecie mieć ochotę możecie wykonać łódkę z papieru, poniżej link, który poprowadzi Was krok po kroku, aby powstała piękna łódka.

https://www.youtube.com/watch?v=6X7g5RWSEq4

W wolnej chwili proponuje filmiki edukacyjne Bezpieczne wakacje.

Bezpieczeństwo dzieci nad wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA&feature=emb_logo

Bezpieczeństwo w górach

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio&feature=emb_logo

Dziękuję za wspólną zabawę i naukę!
Pięknego, słonecznego weekendu życzę.

09.06.2020 (wtorek)

Witam serdecznie! Dzisiejszy temat: „Góralskie liczenie”.

Teraz popatrz na mapę Polski. Zwróć uwagę na kolorystykę na mapie. Wskaż pasma górskie na mapie, pas nadmorski, mazury oraz miejsce, gdzie mieszkasz.

Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.

(Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu)

Przygotujcie liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, −, =

Ćwiczenie 1

Na hali, na hali

10 owiec juhas pasie.

Dwie w góry mu uciekły.

Ile teraz masz owiec, juhasie?


Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2.

Udziela odpowiedzi na pytanie:

Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępują przy innych zadaniach.


Ćwiczenie 2.

Do zagrody 9 owiec

wpędził juhas młody.

Ale cztery starsze owce

uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi –

ile owiec w zagrodzie śpi?


Ćwiczenie  3.

Na hali, na hali

raz się tak zdarzyło,

że do 7 starszych

3 młode przybyły.

Powiedz teraz szybko mi

Ile wszystkich owiec

W zagrodzie śpi?


Ćwiczenie 4.

Na łące pod górą

juhas owce pasie;

cztery czarne owce

i pięć białych hasa
Ile wszystkich owiec

jest w stadzie juhasa?

Praca plastyczna dla Was malowanie gór lub morza farbami – na pogniecionej kartce.

Dziecko  formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie lub morze, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu lub niebieskiego. Przykładowe prace poniżej.

Ćwiczenia oddechowe – „Na łące.” Dziecko maszeruje w dowolnych kierunkach do  piosenki. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymuje się. Rodzic mówi: – Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają  różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada głoskę  ” bzz” lub „buu”.

Na koniec proponuję zobaczyć film „Wielka podróż  Bolka i Lolka.

08.06.2020 (poniedziałek)

Witam Was gorąco kochane przedszkolaki!

W tym tygodniu naszym tematem będą „Wakacyjne podróże”.

Posłuchajcie piosenki pt.”Kocham lato”

https://www.youtube.com/watchtime_continue=1&v=AMHERjgWdgI&feature=emb_logo

− O czym jest ta piosenka?

− Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?

− Gdzie możemy spędzić wakacje?

− Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże”, a następnie odpowiedz na pytania.

Odpowiedz na pytania:
− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
− Jakie kontynenty były widoczne na globusie?
− Co wskazywał palec Olka?
− Co wskazywał palec taty?
− Gdzie chciała pojechać mama?
− Co wspominała cały czas Ada?
− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

Wykonajcie dowolną techniką (farbą, kredką …) pracę plastyczną, która zdradzi gdzie chcielibyście pojechać na wakacje?

Poproście rodzica o włączenie filmiku i poruszaj się w rytm muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc&feature=emb_logo

Pięknego dnia! Pozdrawiam.

05.06.2020 (piątek)

Witam Was drogie dzieci.

Usiądź wygodnie i posłuchaj uważnie wiersza pt. „Czarni i biali bracia”: Następnie odpowiedz na pytania.

Może nadejdą takie czasy,

że zło się w dobro zmieni,

że ludzie innej rasy,

dzieci tej samej ziemi,

nie będzie dzielił bagnet ni mróz,

ni wiatr, ni ogień;

nikt łupów nie zapragnie

i nikt nie będzie wrogiem.

Bo wspólna ludzka siła

granice skreśla, skraca:

jest nią i zawsze była

miłość i prawda i praca.

Europa czy Afryka

czarny czy biały

człowiek jedno ma prawo do życia

 i serce jednakowe.

O czym marzył autor wiersza?…Brawo! pięknie powiedziałeś. Autor wiersza marzył o pokoju na świecie. Marzył o tym, że zło w dobro się zamieni, a ludzie będą szczęśliwi.

Co powinno liczyć się w naszym życiu ?… Moi mili najważniejsza w życiu każdego człowieka bez względu na wiek, jest miłość, prawda i praca. To jaki ktoś ma kolor skóry lub kształt oczu jest nieważne. Ważne jest to jakim jest człowiekiem. Czy szanuje i przestrzega prawa innych.

Popatrz na obrazek na dole. Twoim zadaniem będzie wskazanie odpowiedniej cyfry w ramce:

Kolejne zadanie dla Was, to rebus obrazkowy. Wiem, że dacie sobie świetnie radę. Powodzenia!

Na zakończenie możesz sam (a) ułożyć własny układ taneczny do piosenki pt. „Zostań moją przyjaciółką”:

https://www.youtube.com/watch?v=E4tI_GwuGts

Dziękuję za wspólną pracę i zabawę!

     Miłego weekendu! 

04.06.2020 (czwartek)

Witam serdecznie wszystkie dzieci i opiekunów.

Temat: Dziwni goście.      

Wysłuchajcie piosenki „Dziwni goście”. Po wysłuchaniu  piosenki spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ

– O czym jest ta piosenka?
– Co oznacza słowo : emocje?
– O jakich emocjach jest mowa w piosence?
– Jakie emocje nas „odwiedzają ‚? Co się wtedy dzieje?

Powtórzcie piosenkę kilkakrotnie, postarajcie się zapamiętać i zaśpiewać fragmenty lub nawet całość. Po wysłuchaniu piosenki dziecko rysuje twarze przedstawiające emocje, o których mowa w piosence. Twarze mogą wyglądać właśnie tak

Odpowiedź na pytania:

− Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

− Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

− Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

− Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

A teraz poproś Rodzica o przeczytanie tekstu Jolanty Kucharczyk „Moje uczucia”. Po wysłuchaniu odpowiedź  na pytania.
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były, i tego, że odwiedziny babci już się skończyły. Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu, i złość mnie bierze, że brat mój tak dużo robi hałasu. Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek. Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę. W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina, że wszystko co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija. Zobacz, znów się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje, tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer. Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

Rozmowa na temat tekstu:
– Co mieszka w sercu?
– Czy zawsze jest nam wesoło?
– Czy zdarza się, że coś Cię smuci?
– Czy zdarza się, że coś Cię złości?

Weź teraz do ręki lusterko i patrząc w nie zrób miny: złą, radosną, smutną, wystraszoną, zdziwioną.

Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dziecko, i tego, co je smuci. 

Podziel kartkę na pół. W lewym górnym rogu narysuj chmurkę, a w prawym górnym rogu narysuj słoneczko.  Po lewej stronie kartki gdzie chmurka narysuj to, co cię smuci, a po prawej stronie gdzie słonko to co cię cieszy. Potem usiądź z Rodzicem i omów swój rysunek.

Miłego dnia!

03.06.2020 (środa)

Witajcie dzisiejsze zadania dla Was.

Temat dnia: Co jest cięższe, a co lżejsze?       

Na początek proponuje posłuchać rymowanki.

Kiedy waga w równowadze szalki stoją równo, razem.
Kiedy jedna z szalek cięższa, wtedy w dół opada,
lżejsza zaś w górę się wznosi.
My ważymy i świetnie się bawimy!  

Jak najłatwiej określić ciężar? Jak myślicie?
Tak, najłatwiej za pomocą wagi.
Najprostszą wagą jest waga szalkowa.
Jak działa taka waga? Popatrzcie!

https://www.youtube.com/watch?v=TzVrlCYfMrA&feature=emb_logo

Czy znacie jeszcze jakieś inne wagi?

Może macie jakąś w domu? Zobaczcie na poniższe zdjęcia, które przedstawiają różne wagi.

Zabawa ruchowa przy muzyce „Jestem wagą” – praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak, jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia;

W trakcie muzyki zachęcam Was do zabawy z bańkami mydlanymi, które sami możecie sobie zrobić:  Nalej letniej wody do kubeczka.  Dolej trochę mydła w płynie i wymieszaj.  Przygotuj słomkę nacinając ją na końcach w “słoneczko”. Umocz koniec słomki w mydlanej wodzie, a potem delikatnie dmuchaj i ciesz się!

Udanej zabawy! Pozdrawiam.

02.06.2020 (wtorek)

Witam wszystkie dzieci oraz rodziców. Mam nadzieję, że wczoraj miło spędziliście czas. Tematem przewodnim tego tygodnia będzie:
Niby tacy sami a jednak inni.

Posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej Dzieci na Ziemi.

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach, 

pragną się bawić, tańczyć i brykać! 
Inka i Zulu, Bubu, Namoko

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

– Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Rozmowa na temat wiersza.  O jakich dzieciach była mowa w wierszu? Czym różnią się między sobą dzieci? Co mają ze sobą wspólnego? 

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&feature=emb_logo

Wyobraź teraz sobie; że odwiedzasz krainę, w której wszystko jest takie same, każde dziecko jest identyczne, wygląda i zachowuje się tak samo, mówi tym samym językiem.

Gdy już sobie to wyobraziłeś spróbuj odpowiedzieć na pytania:
– Czy według was taki świat byłby ciekawy?
– Czy chcielibyście, aby każdy wyglądał tak samo?
– A jak byście rozpoznawali swoich rodziców?

Teraz zapraszam do obejrzenia dzieci z różnych stron świata. Czy dostrzegasz różnicę lub podobieństwo dzieci różnych ras.

Proponuję ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek „Dni tygodnia” – nauka wiersza na pamięć.

„Jakie nazwy dni tygodnia znamy?

Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?

Jeśli ktoś lubi takie zadania,

niech się zabiera do wyliczania.

Powietrza dużo buzią nabiera

i na wydechu niech dni wymienia:

− poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*

Jeśli za trudne było zadanie,

ćwicz dalej z nami to wyliczanie.

− Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek,

piątek, sobota, niedziela.*

Na koniec proponuje trochę ruchu

https://www.youtube.com/watch?v=TI-Thsr9VFA

Pozdrawiam 🙂

01.06.2020 (poniedziałek)

Witam Was Kochane Dzieci w dniu Waszego Święta!

SKŁADAM  NAJSERDECZNIEJSZE ŻYCZENIA WSZYSTKIM DZIECIOM. NIECH WASZ ŚWIAT BĘDZIE ZAWSZE KOLOROWY I NIECH WSZYSTKIE WASZE MARZENIA SIĘ SPEŁNIAJĄ.

https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ

Czy zastanawialiście się jak ten dzień będzie u Was wyglądał? Posłuchaj jak swój Dzień Dziecka spędziła Ania z opowiadania pt.”Na karuzeli”.

– Dziś Dzień Dziecka- powiedziała Ania do swoich zabawek.

-Co to znaczy?- zapytał Uszatek.

-To znaczy- objaśniła Ania- że dzisiaj dzieci w całej Polsce mają swoje święto.

 Dorośli w tym dniu przygotowali dla dzieci wiele niespodzianek.

Ojej, to i w naszym miasteczku będą niespodzianki!- ucieszyły się lalki Lala

 i Róża. A Pajacyk Bimbambom podskoczył z radości.

-Pójdziemy dziś do parku- powiedziała Ania.

 Po obiedzie całe towarzystwo poszło do parku. Kręciła się tam karuzela. Grała orkiestra strażacka. Stały kioski z książkami i słodyczami. W parku było dużo dzieci, a wszystkie uśmiechnięte. Ania z przyjaciółmi podeszła do karuzeli.

-Czy chcecie się przejechać na karuzeli?- zapytała.

-Tak, tak!- zawołali przyjaciele. Wszyscy siedli na konikach. Tylko dla pluszowego króliczka zabrakło miejsca.

-To nic- powiedział Króliczek, który trochę bał się tej jazdy.

-Ja wolę biegać koło karuzeli. To nawet znacznie przyjemniej.

I karuzela ruszyła.

Odpowiedz na pytania:

Powiedz, jak miała na imię dziewczynka, która była bohaterką opowiadania? Gdzie Ania zaprosiła swoich przyjaciół? Jakie ważne wydarzenie świętowały dzieci?  Dlaczego Zajączek nie pojechał na karuzeli? Czy Zajączek obraził się na Anię, że nie zabrała go na karuzelę?  Jak Ty zachowałbyś się na miejscu Zajączka?  Dlaczego?

Teraz wysłuchaj PIOSENKI i zapamiętaj jak najwięcej informacji, następnie odpowiedz na poniższe pytania dotyczące praw dziecka.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=80lISAvoqT8&feature=emb_logo

Rozmowa z dziećmi nt – Co to są prawa?. – Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci? – Czego dzieci oczekują od dorosłych? – Jakie prawa mają dzieci?

Popatrz na obrazek na dole. Co robią dzieci?… Pięknie!
Zapraszam teraz całą Rodzinę do zabawy. Potrzebne będą balony, po dwa dla każdego uczestnika. Zabawę rozpoczynamy kręcąc się w koło do muzyki. W czasie przerwy w muzyce, każdy uczestnik stara się nogami zniszczyć balon sąsiada. Zwycięzcą zostaje ten uczestnik, który nie straci żadnego balona.

Jak można jeszcze wesoło spędzić Dzień Dziecka? Popatrz na obrazek na dole i opowiedz w jaki sposób swoje święto spędzają dzieci wraz z rodzicami.

Ja miałam takie propozycje spędzenia Twojego święta, a Ty poczekaj na propozycje swoich Rodziców. Pamiętaj, każda niespodzianka jest miła i należy pięknie za nią podziękować. Ja już żegnam się dzisiaj z Wami. Życzę Wszystkim udanej i bezpiecznej zabawy, wielu atrakcji oraz słonecznej pogodny :).Ściskam mocno!!

Do jutra!

29.05.2020 (piątek)

Moi drodzy, dopiero witaliśmy się po weekendzie, a już powolutku kończy się tydzień. Dzisiaj mamy 5 dzień, który nazywa się? … Brawo! Wymień wszystkie dni tygodnia. … Brawo!

Zapraszam do zabawy paluszkowej „Rodzina” 

Dziecko jedną rękę zaciska w pięć i wyciąga przed siebie. Rozpoczynamy zabawę:
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (wyciągają kciuk)
A obok – babunia. (dołączają polec wskazujący)
Największy – to tatuś (dołączają palec środkowy)
A przy nim – mamusia (dołączają palec serdeczny)
A to jest – dziecinka mała! (dołączają mały palec)
Tralalala, la, la…
A to – moja rączka cała!
Tralalala, la, la… (machają ręką)

A teraz pytanie do Was Czy pomagacie rodzicom w domu? Jeśli tak to w czym? Co robicie razem? Czy powinniście pomagać rodzicom? Dlaczego?

Posłuchajcie wiersza  A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty.”

Porozmawiajcie z Opiekunami na temat wiersza.

Z okazji święta Taty i Mamy

dziś uroczyście wam obiecamy:

codziennie sprzątać swoje zabawki,

nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,

od mamy nigdzie się nie oddalać,

groźnych zapałek szust! nie zapalać.

Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,

bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.         

Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,

to go nie zerwie żaden przedszkolak!

Będziemy grzeczni i przyrzekamy

słuchać uważnie taty i mamy.

Wyszorujemy ząbki starannie

i nie będziemy wariować w wannie.

Mama nas uczy drogowych znaków,

tata trenuje małych pływaków.

Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi

ani do wody w morzu nie wchodzi!

Od taty wiemy dużo o świecie:

że trzeba czapkę zakładać w lecie,

że się obcego pieska nie głaszcze,

bo czasem groźnie otwiera paszczę.

I na kontakty uważać mamy,

więc się od prądu z dala trzymamy!

Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,

rano buziaczkiem budzicie dzieci,

a choć psocimy czasem troszeczkę,

to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.

Bo z rodzicami jest zawsze lato,

kochana Mamo, kochany Tato!

Pomocnicze pytania:

Co dzieci z wiersza obiecują z okazji święta mamy i taty?

Czego w wierszu uczy mama, a czego tata?

Kim są dzieci dla swoich rodziców?

Posłuchajcie piosenki „Moja wesoła rodzinka”

O czym była piosenka?

Wymieńcie wszystkich członków rodziny wymienionych w piosence. Otwórzcie piosenkę jeszcze raz. Maszerujcie po pokoju zgodnie z rytmem piosenki. Kto zna słowa, może śpiewać.

Kończąc dzisiejsze spotkanie życzę Wszystkim zdrowia i miłego odpoczynku.

Do zobaczenia w poniedziałek.

28.05.2020 (czwartek)

Dzień dobry Przedszkolaki! Przed nami kolejny dzień wspólnej nauki. Na początek zapraszam do zabawy przy piosence.

Ćwiczenia w porównywaniu wzrostu.

Ciekawa jestem, czy bardzo urośliście w tym czasie, kiedy sie nie widzimy. Myślę, że bardzo. Kto z Was ma w domu miarkę, na której zaznacza swój wzrost? Dzisiaj będziemy się mierzyć. Potrzebna nam będzie do tego miarka. Poproście kogoś dorosłego, aby pomógł Wam zmierzyć Wasz wzrost – może zmierzy się cala rodzina? Kto jest najwyższy, a kto najniższy? Jeśli macie rodzeństwo możecie stanąć do siebie plecami i sprawdzić kto jest wyższy… Pamiętaj aby zmierzyć naszą wysokość potrzebujemy metra, wzrost człowieka określamy w centymetrach.

Następne zadanie przed Wami.       

– Policzcie wszystkie osoby na tej fotografii.                                           

– Teraz policzcie osoby dorosłe i dzieci.                                                   

– Kogo jest więcej ?                           

– O ile więcej?

– Policzcie teraz  dziewczyny duże i małe oraz chłopców dużych i małych. 

– Kogo jest więcej i o ile? 

– Opisz wygląd najniższej dziewczynki.

– Opisz wygląd najwyższego chłopca.

Teraz wykonaj karty pracy cz. 4, str. 47 i 48.

Zapraszam do ruletki rodzinnej- odpowiedz na pytania dotyczące Twojej rodziny;

https://wordwall.net/pl/resource/1137011/rodzinna-ruletka

A wieczorem czas na wspomnienia…

Odszukajcie rodzinne zdjęcia. Porozmawiajcie z rodzicami o tym kto się znajduje na fotografii i spróbujcie odnaleźć na nich członków Waszej rodziny. Przypomnijcie sobie Wasze wspólne miłe chwile.

Pozdrawiam.