Grupa 1

Wychowawca: Beata Matuszewska

Dzisiaj mamy szczególny dzień – Wasi Kochani Tatusiowie obchodzą swoje święto.

Drogie Dzieci, z okazji Dnia Ojca uściskajcie  serdecznie swoich Tatusiów i wręczcie Im stworzone przez Was upominki.

Na tym kończymy naukę zdalną… Wszystkim życzymy udanych wakacji!

22.06.2020 (poniedziałek)

Temat dnia : Przyszło lato , co ty na to ?

Witajcie maluszki w tym ostatnim tygodniu naszych zajęć . Dzisiaj rozmawiać będziemy o smakach lata .

Proszę  rodziców o przeczytanie wiersza Maciejki Mazan „Co fajnego jest w lecie?”

Co fajnego jest w lecie?

 Co fajnego jest w lecie?

Najfajniejsze na świecie

są dojrzałe truskawki,

z fontannami sadzawki,

prosto z lasu poziomki

oraz na drzewach domki

i dojrzałe czereśnie. 

Słoneczko wstaje wcześnie, 

dni są takie gorące,

kwitną kwiaty na łące,

można kąpać się co dzień,

wszystko pachnie w ogrodzie

i latają motyle…

Fajnych rzeczy jest tyle,

że ich nie wymienimy,

ale wszyscy myślimy,

że dobrze by się stało,

by lato tu zostało… 


– O czym był wiersz?

– Jakie owoce pojawiły się w wierszu?

– Czy wy też je lubicie?

A teraz zabawa muzyczno-ruchowa

Posłuchaj piosenki i poruszaj się w jej rytmie wg własnego pomysłu. Możesz zaprosić do tańca mamę, tatę lub rodzeństwo.

Pora na twórczość plastyczną – wykonanie truskawki z waszych stópek!

19.06.2020 (piątek)

Temat dnia : Na wycieczkę wyruszajmy.

Dzień dobry kochani.

Posłuchajcie rytmicznej piosenki pt. Na wycieczkę wyruszajmy:

Spróbujcie określić nastrój piosenki.  Odpowiedzcie na pytania dotyczące tekstu piosenki:
Kto powiedział, że nadszedł czas wakacji?
Co będziemy odkrywać na wycieczce?
Czym i gdzie możemy się wybrać na wycieczkę?

Usiądźcie wygodnie. Przed nami wakacyjna zabawa, czyli rysowane zdania. Przygotujcie kartkę i kredki. 

W prawym górnym rogu kartki narysujcie słońce- jednocześnie wypowiadając zdanie: Wakacje muszą być słoneczne;
W lewym dolnym rogu kartki narysujcie kwiatek- jednocześnie wypowiadając zdanie: Wakacje muszą być pachnące;
W lewym górnym rogu kartki narysujcie lody- jednocześnie wypowiadając zdanie: Wakacje muszą być słodkie;
W ostatnim wolnym rogu kartki narysujcie skrzynię- jednocześnie wypowiadając zdanie:  Wakacje muszą być tajemnicze. Określcie, który to róg.
Na środku kartki mamusia pomoże Wam narysować siebie na wakacjach.

Kolejną  propozycją zabawy są ćwiczenie sensoryczne: Skarby przywiezione z podróży mogą być…
Rodzic poprosi Was o wykonanie poleceń: dotknij czegoś co jest: ciepłe… zimne… gładkie… szorstkie… kudłate… wypukłe… miękkie… twarde… śliskie… puszyste… mokre…

Kochani przed nami gorące i słoneczne dni.  W taką pogodę  nie możemy  zapominać  o nawadnianiu organizmu. Musimy pić dużo wody, soków, ale również owocowych  koktajli  czy lemoniady.  To  właśnie te ostatnie napoje stały się inspiracją do zaproponowania Wam dziś pracy plastycznej Lemoniada.


Do jej wykonania potrzebować będziecie:
białą kartkę;
klej;
cekiny;
farby plakatowe;
zatyczkę od pisaka;
słomkę do napojów;
folię spożywczą;
nożyczki.
Na kartce narysujcie kształt szklanki. Do połowy jej wysokości posmarujcie klejem i przyklejcie cekiny. Umoczcie zatyczkę od pisaka w farbie i odbijajcie ,, bąbelki” nad lemoniadą. Przytnijcie słomkę od napojów i przyklejcie ją na kartce.  Wytnijcie z folii kształt szklanki ( tutaj na pewno przyda się pomoc rodzica) i przyklejcie na obrazek.  Wasza orzeźwiająca lemoniada jest gotowa!

Miłego, słonecznego dnia.

18.06.2020 (czwartek)

Temat dnia : Letnia pogoda.

Witajcie kochane dzieci !

Na początek mam dla Was film. Zobaczcie o czym dziś będzie mowa:

Jaką mamy pogodę latem? Przyjrzyjcie się obrazkom. 

– Czy potraficie nazwać wszystkie zjawiska pogodowe ?

– Które zjawiska pogodowe występują latem? 

Latem jest dużo słońca , może padać deszcz, wieje też wiaterek , czasami mogą spadać z chmurki kulki  nazywane gradem . Wy najbardziej boicie się burzy .      

 Jak zachować się podczas burzy? Popatrzcie na krótki filmik. 

https://www.youtube.com/watch?v=bx1FKDwzUeM&t=1s

Podczas burzy NIE WOLNO: 

– CHOWAĆ SIĘ POD DRZEWAMI

– PŁYWAĆ W WODZIE

– IŚĆ W GÓRY

– OTWIERAĆ OKNA

Niezwykle ciekawym zjawiskiem jest pojawienie się na niebie tęczy .

Jakie tęcza ma kolory? Popatrzcie na obrazek. Czy potraficie nazwać wszystkie kolory?

Tęcza to… Zjawisko optyczne i meteorologiczne, widoczne na niebie w postaci wielobarwnego łuku. Powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając się do atmosfery napotyka na swojej drodze kroplę wody i przez nią przechodzi.

Policzcie ile tęcza ma kolorów ? Czy potraficie je nazwać ?

A teraz zadanie dla Was – przygotujcie sobie farby i namalujcie piękną tęczę.

Miłego dnia!

17.06.2020 (środa)

Temat dnia: Wakacje w lesie.

Witajcie maluszki ! Rozwiążcie zagadkę a dowiecie się o czym będziemy dzisiaj rozmawiać.

W nim rosną drzewa

w nim ptaki śpiewają

W nim małe i duże

zwierzęta mieszkają (LAS)

Kochane dzieci, gdy wybieracie się wspólnie z rodzicami do lasu przestrzegajcie następujących zasad:

-śmieci wyrzucajcie do kosza lub zabierzcie ze sobą do domu

-chrońcie rośliny rosnące w lesie

-zachowujcie się cicho

-poruszajcie się po wyznaczonych ścieżkach

-rozpalajcie ogniska w miejscach dozwolonych

-nie płoszymy zwierząt

-omijajcie domy zwierząt (mrowiska, jamy)

– uważajcie na kleszcze !

Jakie korzyści mamy z lasu ?

– świeże powietrze , cisza, spokój, pożywienie (jagody, maliny ,poziomki, grzyby), drewno na opał

Teraz poćwiczymy troszeczkę, aby zachować dobrą kondycję na wakacje.

„Zajączki”

Dziecko ustawia krzesełko na podłodze- to drzewo. Za  drzewem siedzi zając- dziecko w pozycji przysiadu podpartego. Zajączki  skaczą po lesie, na hasło- lis- uciekają i chowają się za swoim drzewem.

„Leśniczy”

Leśniczy( mama) obserwuje przez lornetkę ptaki i zwierzęta. Dziecko leży na brzuchu, kręgiel w dłoniach, skręty tułowia w prawo i w lewo.

Ćwiczenia tułowia „Szumią w lesie drzewa”

 Dziecko trzyma kręgiel w dłoniach, ręce uniesione wysoko w górę. Wykonuje skłony tułowia w różne strony: w górę, w przód, w tył, na boki.

Ćwiczenie rąk „Lecą ptaki”

Lecą duże ptaki- dziecko biega i macha rozłożonymi w bok ramionami, potem lecą małe ptaki- ręce ugięte w łokciach.

Zabawa  „Idą jeże”

Dziecko idzie na czworakach. Na hasło- – jeż zbiera listki- przechodzi do leżenia tyłem, ręce i nogi uniesione w górę .Kołysanie ciałem na boki- jeż nabija liście na kolce.. Ostrożne przejście do poprzedniej pozycji- jeż zanosi listki do norki.

W siadzie klęcznym- zdejmowanie liści z grzbietu, układanie w norce.

Zabawa z elementem skoku „Wiewiórki”

Dziecko- wiewiórka- skacze z gałęzi na gałąź. Po kilku skokach zatrzymuje się i gryzie orzechy.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Ślimaki”

Leżenie na brzuchu, ręce pod brodą. Na hasło- ślimak, ślimak pokaż rogi- podpiera się na łokciach i wysuwa rogi (wskazujące palce przy skroniach).

Na hasło- ślimak chowa się w skorupce- leżenie jak wyżej, uniesienie bioder w górę, wsunięcie kolan pod brzuch.

 Brawo!

16.06.2020 (wtorek)

Temat dnia : Wakacje z uśmiechem.

Dzień dobry KOCHANE DZIECI!

 Mam nadzieję, iż dobre humory od rana dopisują! Dziś bowiem rozmawiać będziemy o uśmiechu, ale nie byle jakim – o słonecznym uśmiechu.

Jak się dziś czujecie? Kiedy się uśmiechacie? Co Wam daje radość? Spójrzcie na ilustracje zamieszczone poniżej – wymieńcie emocje, które widoczne są na obrazku

Zapraszam na poranną gimnastykę –   zabawa taneczna KÓŁECZKO

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

Skoro mowa o słonecznym uśmiechu, posłuchajcie wiersza (o takim samym tytule) Marioli Golc, który przeczyta Wam mamusia/tatuś. Usiądźcie wygodnie i z uwagą posłuchajcie.

Nadchodzą wakacje,

słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech

śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem

ze słonkiem razem

ogrzeje wszystkie

nadmorskie plaże.

Promienny uśmiech

prześle też górom,

by się nie kryły

za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech

dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje

słoneczko świeci.

Porozmawiajcie z mamusią/tatusiem na temat wiersza.

− Kto przesyłał uśmiechy?   

− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?

− Dlaczego przesyłał je dzieciom?

A  Wy – komu przesłalibyście uśmiech? Zróbcie to szybciutko – prześlijcie swój uśmiech – zrobi się bardzo miło!

Skoro jesteśmy w miłym nastroju wysłuchajcie piosenki z repertuaru ZESPOŁU DZIECIĘCEGO FASOLKI – Pogoda na uśmiech. Kto ma ochotę ją zaśpiewać? Może sam refren? Zatańczcie do piosenki – niech zrobi się wesoło!

https://www.youtube.com/watch?v=tpEOFc_OAlc

Posłuchajcie krótkiego opowiadania o kapryśnej królewnie….


Dawno, dawno temu, za górami, za lasami znajdowała się kolorowa kraina, którą rządził stary, mądry król. Miał on córkę – śliczną królewnę. Królewna ta była jednak bardzo kapryśna- ciągle zmieniała kolorowe suknie i mimo, że miała ich niezliczoną ilość, ciągle marudziła i chodziła niezadowolona. Martwiło to króla, aż pewnego razu wydał rozkaz, aby wszystko w jego królestwie stało się żółte, a jego córka ma nosić tylko żółte sukienki. I jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki- przez kraj zaczęła płynąć żółta rzeka, po rzece pływały żółte łódeczki, na brzegu wyrosły żółte kwiaty, a w powietrzu fruwały żółte motylki i ptaki. Także i sukienki królewny zrobiły się żółte.”
W królestwie kapryśnej królewny wszystko zmieniło kolor na żółty – a czy w Waszym domu są jakieś przedmioty, w których schowała się żółta barwa? Zabawcie się w tropicieli i  ich poszukajcie.
 

Świetnie ! Posłuchajcie dalszych przygód kapryśnej królewny.


„Jak pewnie dobrze pamiętacie, żółta barwa pomalowała w królestwie nie tylko słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów, ale i cegły, jabłka, wiśnie, niebo i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie w żółci, jednak królewna znowu zaczęła narzekać i poprosiła króla, by uczynił ich świat w pełni niebieski. Król czuł się bezsilny, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą
i część koloru wylała się na żółtą rzekę…. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor…”


Wiecie jaki? Sprawdźcie sami! Do słoika z wodą dodajcie trochę kropli żółtej farby
a następnie trochę niebieskiej i wymieszajcie je. Jaki powstał kolor? Poszukajcie teraz takiego koloru!

Zmieniamy aktywność – zapraszamy do zabawy ruchowej CZAROWANIE:
 

Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą pszczółką stanie…
Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtym motylkiem stanie…..

Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą kaczuszką stanie…
Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy groźnym tygrysem stanie!
Hokus pokus, czarowanie – niech każdy żółtym krasnalem stanie


Czas na zabawę pantomimiczną – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji. Zaproście do zabawy innych domowników. Będzie wesoło!

Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi( kopanie piłki ,pływanie).

Które słoneczko podoba Wam się bardziej ? Może spróbujecie wykonać podobne!POWODZENIA!

15.06.2020 (poniedziałek)

Temat dnia: Pożegnanie z zabawkami.

Przywitajmy się wesoło:

Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

Pokonaj labirynt.

Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Zabawkowe smutki”:

– Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje. – Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi. – Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę. – Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka. – A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc. Cisza, spokój… – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je w końcu przyszyje. – Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady. – Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz! – Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze. – A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało. – A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach. – I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek. – Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej. – Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę! – Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę. – Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września. – Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.  Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

– Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?

− Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?

„Moja ulubiona zabawka z przedszkola” – rysowanie kredkami, propozycja dla chętnych dzieci.

W wyborze ulubionej zabawki pomogą wybrane ilustracje:

Na zakończenie poskaczcie wesoło przy piosence ” Już wkrótce wakacje”.   

https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4        

10.06.2020 (środa) i 12.06.2020 (piątek)

Temat: Podróże małe i duże.

Czy jechaliście kiedyś pociągiem ? Jeżeli nie, musicie koniecznie to zrobić.

Popatrzcie jak zmieniał się wygląd pociągów na przestrzeni lat.

Spójrzcie  na poniższe  ilustracje.

Rodzina Ani postanowiła wybrać się na wakacje w góry pociągiem. Aby wsiąść do pociągu należy udać się na dworzec kolejowy i tam kupić bilety.

Po zakupieniu biletów , należy przejść na peron ,gdzie po torach wjeżdża pociąg. Na peronie trzeba uważać ,aby zachować odpowiednią odległość i nie przekraczać żółtej linii . Do pociągu wchodzimy ostrożnie pod opieką rodziców.

W środku są specjalne przedziały, gdzie można wygodnie usiąść. Wtedy przychodzi konduktor i sprawdza nam bilety .Bagaże odstawiamy na specjalne półki.

Pociąg ma duże okna, przez które możemy oglądać mijane krajobrazy.

A  teraz trochę ruchu  przy piosence!

https://www.youtube.com/watch?v=SGuS97PnMUk

Przygotujcie sobie:

-rolki po papierze

-farby

-wytnijcie kółka z kartonu

-kawałek sznurka

Pomalujcie rolki na ulubione kolory, połączcie wagoniki sznurkiem, przyklejcie kółeczka, zamocujcie kominy, możecie dorysować buźkę i oczka. Gotowe-ruszajcie na wycieczkę!

Miłego dnia 🙂

09.06.2020 (wtorek)

Temat dnia : Sposób na wakacyjną nudę.

Wakacje zbliżają się do nas wielkimi krokami . Co będziecie robić na wakacjach? Jedną z Waszych ulubionych zabaw będzie na pewno jazda rowerem.

 Zagadka o rowerze.
– Ma dwa kółka i siodełko,
jeździsz na nim niezbyt prędko.

– Można jeździć na nim,
kiedy kręci się pedałami.

Wasz rowerek ma na pewno cztery kółeczka , ale przecież rośniecie i wkrótce będziecie prawdziwymi sportowcami.

Bezpieczny przedszkolak (rowerzysta) ma na głowie kask ochronny , a na kolanach i łokciach ochraniacze.

Posłuchajcie utworu pt. „Rower o jejku” – Andrzeja Grabowskiego

Czerwoną ma ramę i białe opony
Dostałem rower w prezencie!
Pędzi mój rower jak rumak szalony
Po prostej i po zakręcie.

Ojejku, ojejku – moja głowa!
Na czole śliwka fioletowa!
Boli mnie noga, boli ręka
Siedzę na trawie i kwękam.

Ostrożnie już jeżdżę i bardzo bezpiecznie.
Omijam krzewy i drzewa.
Dzwoni mój dzwonek wesoło i grzecznie.
Już nigdy nie chcę tak śpiewać.

O jejku, o jejku – moja głowa!
Na czole śliwka fioletowa!
Boli mnie noga, boli ręka
Siedzę na trawie i kwękam.

Opisz swój rower

Mój rower ma kolor…..

Jest wysoki ( lub niski)

Rower posiada bagażnik (lub nie posiada bagażnika)

Kierownica jest (kolor)

Ma wygodne siodełko.

Rowerek jest dostosowany do mojego wzrostu. Ma …. kółka.

Posłuchajcie piosenki pt. „Wsiadam na rower „.

Dobre rady dla rowerzystów

 Jeździmy na rowerze w miejscach dozwolonych dla dzieci.
Jeździmy na rowerze dostosowanym do swojego wieku i w odpowiednim stroju.
Jeździmy bezpiecznie w foteliku rowerowym – zapięci i w kasku na głowie.

Jeździmy na rowerze pod opieką rodziców.

08.06.2020 (poniedziałek)

Witajcie przedszkolaki! Zaczynamy kolejny tydzień pracy, w którym będziemy mówić o wakacyjnych podróżach.

Czy lecieliście kiedyś samolotem? Obejrzyjcie kilka obrazków przedstawiających samoloty.

Podróż do Włoch- słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej – Wakacyjne podróże.

Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.

– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?

– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?

– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. Tu są Włochy i tu chciałbym wylądować, razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.

– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku- zaśmiała się dziewczynka.

– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?

– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu!- krzyknęła uradowana Ada.

– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.                             

– Naprawdę?!- zapytała z niedowierzaniem dziewczynka.

– Olek, słyszałeś będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko.

– Kochani- powiedział tata- lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować- dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.

– A kim są ci ludzie w mundurkach?- zapytała Ada, ściskając Dinusia. -To kapitan i stewardesy- odpowiedziała mama. – Może będą z nimi lecieć do Włoch. Zobaczymy.

Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka bała się hałasujących silników.

– Startujemy! Nareszcie!- ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.

Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć- zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała jej się Fontanna Pszczół.

– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia?- zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.

– Musisz go bardziej pilnować, córeczko- zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli.

– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa- zasmuciła się Ada.

– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy!- powiedział dziadek. -Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu Włochy, to i pizza!- zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzeri. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nie zdążył się mocno zmoczyć.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

– Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

– Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

– Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

– W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

Zabawa ruchowa Samoloty.
Dzieci -samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.

Miłego dnia!

05.06.2020 (piątek)

Temat dnia: Na placu zabaw.

Witajcie maluszki! Wiem jak bardzo lubicie się wspólnie bawić, zwłaszcza na placu zabaw .Teraz dużo czasu spędzacie na swoim podwórku, bawiąc się z najbliższymi.

Posłuchajcie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Podwórko”:

„ Na naszym podwórku wspaniała zabawa,

jest ławka, huśtawka i zielona trawa.

Jest piasek, łopatka i wiele foremek,

są piłki, skakanki, czerwony rowerek.

Tutaj się bawimy, zapraszamy gości,

bo wspólna zabawa to mnóstwo radości.

Odpowiedzcie na poniższe pytania!

– Jakie zabawki znajdują się na podwórku?

− Co dostarcza dzieciom wspólna zabawa?

Przykłady  zabaw na podwórku:

Nie zawsze jest odpowiednia pogoda , aby bawić się na podwórku. Co wtedy można robić? Eksperymentować!

 Zabawy badawcze z wodą i piaskiem:

„Tańczący olej”

Do wykonania eksperymentu potrzebujecie:

– szklankę wypełnioną wodą (do 3/4 wysokości

– 5 łyżek oleju

 – kawa

– sól

Do szklanki z wodą, wlejcie olej i dosypcie kawy . Górna część została pięknie zabarwiona, teraz sprawdźcie co się będzie działo kiedy wsypiecie sól? Efekt z pewnością Wam się spodoba!

https://www.youtube.com/watch?v=8yv8dE1z_HA

„ Rysowanie na piasku”

Do wykonania eksperymentu potrzebujecie:

– pojemnik na piasek

– 2 patyczki od szaszłyków

– trochę piasku

Co pływa , co tonie ?

Pomoce:

-miska z wodą (wanna, mały basen)

-plastelina

-kamienie

-kawałek styropianu

-papier

-fragment bawełnianego materiału (wielkości kilku centymetrów)

inne przedmioty, które warto zbadać by ustalić czy toną czy utrzymują się na wodzie jak: metalowy klucz, piórko, guzik, kora drzewa, drewniany patyczek, liść, gąbka itp.

Sprawdźcie, które z tych przedmiotów unoszą się na wodzie?

Na zakończenie zatańczcie ” Dziki taniec „.

https://www.youtube.com/watch?v=f3gGhqXZWE0

04.06.2020 (czwartek)

Temat dnia: Zabawy dzieci z różnych stron świata.

Dzisiaj chciałabym, abyśmy porozmawiali o dzieciach z różnych stron świata.

Wszyscy oni mieszkają w innej części świata.  Za chwilę  opowiem Ci o nich.

Darren jest chłopcem, który mieszka w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania jest wyspą, która znajduje się na północy Europy.

 Chłopiec ma jasną skórę i jasne rudawe włosy.  Od wczesnego dzieciństwa chodził do przedszkola. Kiedy skończył 6 lat poszedł do szkoły. W Europie, a więc również w Wielkiej Brytanii, większość dzieci mieszka w domach jednorodzinnych lub blokach.

Darren ma dużo czasu na zabawę. Jego mama często przygotowuje mu pyszne posiłki. Często dostaje zabawki od swoich rodziców i innych krewnych.

W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce ulubioną zabawą dzieci jest puszczanie kolorowych baniek.
Teraz można kupić gotowe akcesoria do baniek. My spróbujmy jednak wykonać taki zestaw samodzielnie.

Przygotuj proszę:

– letnią wodę,

– kubeczek,

– mydło w płynie,

– słomkę.

Letnią wodę wlej do kubka. Dolej trochę mydła w płynie i wymieszaj. Przygotuj słomkę nacinając ją na końcach w “słoneczko”. Umocz koniec słomki w mydlanej wodzie, a potem delikatnie dmuchaj.

Yoko mieszka w Japonii.  Japonia to państwo leżące na wyspie u wschodnich wybrzeży Azji. Czy wiesz, że państwo to nazywane jest krajem kwitnącej wiśni?

Yoko ma śniadą cerę, ciemne włosy i lekko skośne oczy.  Jest ubrana w tradycyjne japońskie ubranie, które nazywamy kimonem. Dzieci w mieszkające w Japonii są znakomitymi muzykami. Od najmłodszych lat uczą się grać na fortepianie. Są również mistrzami składania papieru. Sztuka ta to origami.

https://www.youtube.com/watch?v=OXVpEl6p3eU

Czas na wizytę w Afryce. Tam mieszka Naomi. To dziewczynka z trzeciej fotografii..

Afrykańskie dzieci mają czarną lub brązową skórę, ciemne mocno kręcone włosy oraz ciemne oczy.

W Afryce tylko nieliczne dzieci chodzą do przedszkola. Niektóre niestety nie chodzą również do szkoły, gdyż mają do niej daleko lub rodzice wolą, aby pomagały w gospodarstwie. W Afryce dzieci najczęściej bawią się zabawkami wykonanymi przez siebie. Lubią tańczyć oraz grać na grzechotkach i bębenkach.  Czy wiesz, że niektóre plemiona afrykańskie zdobią swoje twarze i ciała malunkami. Jeśli posiadasz farby do malowania twarzy możesz ozdobić swoją twarz.

Anaruk jest Eskimosem i pochodzi z bardzo zimnego zakątka a mianowicie z Grenlandii.

O życiu Eskimosów decyduje to, co je otacza. Żyją w zimnym środowisku, głównie w pobliżu oceanów. Ryba jest ich podstawowym posiłkiem. Bazują na mięsie zwierząt śnieżnych i morskich. Trudno im znaleźć owoce czy warzywa. Foki i niedźwiedzie polarne stanowią część ich pożywienia. Eskimoskie dzieci chodzą do szkoły, uczą się i zdobywają zawody, jak inni ludzie na świecie. Najpopularniejszą ich zabawą jest zabawa z lodem. Zaproponuję Tobie dzisiaj malowanie kolorowym lodem na kartce.

Do wykonania tego zadania będziemy potrzebować:

– foremka do lodu

– farby akwarelowe/ barwniki

– białą kartkę

– pędzel

-wykałaczki

– papierowa taśma klejąca

-olej

Jak przygotować się do tego wyzwania zobaczysz w poniższym filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=1UV8Z5-X-es

Bawcie się  dobrze!

03.06.2020 (środa)

Temat dnia : Jesteśmy dla siebie uprzejmi.

Dzień dobry kochani! Dzisiaj będziemy mówić o przyjaźni i używaniu magicznych słów.

Mamusia przeczyta Wam poniższy wierszyk.

Zapamiętaj że :

Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.

Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas nie naśmiewa.

– Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.

– Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas miły.

– Prawdziwy przyjaciel nie musi mieć tyle samo lat co Ty.

– Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.

A teraz spróbujcie zastanowić się, jakie są gesty przyjaźni? Jeśli jakieś znacie, zaprezentujcie je swoim rodzicom.

Prawdziwy przyjaciel lubi gdy zawsze jesteś dla niego grzeczny . Grzeczny przedszkolak zawsze używa czarodziejskich słów .Czy znasz jakieś czarodziejskie słowa ? Na pewno tak ! Jest ich wiele , ale najważniejsze to: Proszę ,Dziękuję, Przepraszam.

Gdy dostajesz od mamusi cukierka mówisz…dziękuję

Gdy podajesz koledze zabawkę mówisz…proszę

Gdy zabierzesz siostrze ulubioną zabawkę należy powiedzieć…przepraszam   

Pożegnamy się piosenką ” Grzeczne słówka „.

https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM

02.06.2020 (wtorek)

Temat dnia: Dzieci takie same jak my.

Spójrz na ilustrację. Przedstawia ona dzieci z różnych stron świata. Choć każde wygląda trochę inaczej, ma takie same potrzeby. Wszystkie dzieci lubią się dobrze bawić, potrzebują troski i opieki bliskich . Akceptowanie inaczej wyglądających osób i darzenie ich takim samym szacunkiem jak tych, którzy są bardziej podobni do Ciebie – to właśnie tolerancja, czyli zagadnienie, którym w tym tygodniu będziemy się zajmować

Posłuchaj opowiadania  A. Widzowskiej „Inny”.

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom
i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.

– To piesek?- zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.

-Tak to mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.  Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła
o jakimś zwierzątku ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.

– Nie baw się z nim – szepnęła jej do ucha Kasia – On jest z innego kraju

– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.  Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nich plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go polskich słów.

– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć

– Fuś… fuś…fuśtajka – próbował wymówić Anuj. Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy ,,młodszy brat”.

– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.

Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka  więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało wystąpić z nowym kolegą.

– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola

– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś

– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.

– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada

Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie inne króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.

– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne abyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę

– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku.

Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wierszyka po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa rodzica z dzieckiem na podstawie opowiadania, rodzic zadaje pytania :

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak mógł czuć się Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?

– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

Obejrzyj filmik ilustrujący dzieci świata i ich kulturę  Zwróć uwagę na ich różne stroje oraz domy.

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

Na zakończenie zapraszam  do zabawy ruchowej przy piosence!    

https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o


01.06.2020 (poniedziałek)

Temat dnia : DZIEŃ DZIECKA.

Idzie misio…Idzie słonik…
Idzie lalka…No i konik…
Wszyscy razem z balonami…
Z najlepszymi życzeniami…
Bo to dzień radosny wielce…

Witajcie maluszki !  Dzisiaj Wasze święto ! Pragnę Wam złożyć w tym dniu serdeczne życzenia .

Życzę Wam dzieciaki,

miejcie wesołe buziaki .

lodów w każdą  niedziele

a dziś prezentów wiele.

Kochany Rodzicu mam nadzieję, że znajdzie się w domu choć jeden balon.

„Taniec z balonem” – zabawa ruchowa przy  piosence „Dzieci świata”.

Dziecko i rodzic albo rodzeństwo w parze, ma balon, z którym będzie tańczyć, trzymając go między głową, brzuchem, plecami .

 „Balonik”- ćwiczenie oddechowe.

Nadmuchiwanie balonika przez dziecko. Rozwijanie pojemności płuc. Dmuchanie na balonik, aby najdłużej został w powietrzu.

Zapraszam do obejrzenia bajki pt. „Dzień balonika”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=250&v=0cnVqLmWFCw&feature=emb_logo

 „Ja i mój balonik”- dorysowanie balonikowi flamastrem minki. Powiedz czy twój balonik  jest wesoły czy smutny?

Miłego dnia!