Home TECHNIKA Lekcje otwarte

licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterdzisiaj31
mod_vvisit_counterwczoraj69
mod_vvisit_counterw tym tygodniu261
mod_vvisit_counterw ostatnim tygodniu782
mod_vvisit_counterw tym miesiącu2516
mod_vvisit_counterw ostatnim miesiącu5135
mod_vvisit_counterwszystkie dni114352

Online (ostatnie 20 minut): 1
Twój IP: 54.224.179.98
,
Dzisiaj jest: 2014-07-24 16:57


Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates

Lekcje otwarte PDF Drukuj Email

 

Scenariusz lekcji otwartej z techniki

przeprowadzonej przez mgr inż. Wiesławę Cudek


TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Zasady rzutowania, rzuty prostokątne.
 

 

CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

UCZEŃ PO ZAJĘCIACH:

  • Wie, co to jest rzut prostokątny
  • Zna konieczność stosowania i posługiwania się rzutami prostokątnymi
  • Rozumie konieczność stosowania rysunku technicznego w różnych dziedzinach życia
  • Wie, w jaki sposób powstają rzuty prostokątne
  • Zna zasady rysowania trzech rzutów
  • Wykreśla w rzutach prostokątnych proste bryły
  • Zna terminologię dotyczącą rzutów prostokątnych, stosowaną w rysunku technicznym
  • Wie, dlaczego należy wykonywać rysunki zgodnie z normami stosowanymi w rys. technicznym
  • Zna zasady dokładności i estetyki wykonywania rysunku technicznego
  • Dba o estetykę i funkcjonalność swoje stanowisko pracy
  • Rozumie, że dokładność jest gwarancją jakości wyrobu
  • Potrafi wyobrazić sobie bryłę na podstawie płaskiego obrazu wynikającego z stosowania rzutów prostokątnych

 METODY NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ:

  • pogadanka wprowadzająca w zagadnienia rzutu prostokątnego;
  • pokaz;
  • praca z prezentacją “Rzuty prostokątne;
  • zajęcia praktyczne – rysowanie brył.

 ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • prezentacja Power Point “Rzuty prostokątne”,
  • komputer, projektor multimedialny,
  • foliogramy,
  • rzutnik pisma,
  • flamastry, kolorowa kreda,
  • piłka, kij od szczotki,
  • figury płaskie z kartonu,
  • bryły,
  • model rzutni z kartonu,
  • przybory (cyrkiel, linijka, ekierka).

FORMY ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW:

  • praca w grupach
  • praca indywidualna

CZAS TRWANIA LEKCJI: 2X45 minut

PRZEBIEG LEKCJI:

L.P

OGNIWA LEKCJI

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI UCZNIÓW

1.

Stworzenie ładu i porządku zewnętrznego i wewnętrznego.

  • Wita się z uczniami
  • Sprawdza obecność
  • Podaje temat lekcji
  • Przedstawia celów lekcji
  • Witają nauczyciela 
  • Podają obecności
  • Zapisują temat lekcji w zeszytach

 

2.

Opracowanie nowego materiału

  • Przypomina zagadnienia z ostatniej lekcji:
  • rodzaje rzutów aksonometrycznych,
  • rodzaje linii rysunkowych i ich zastosowanie.

 

  • Odpowiadają na pytania.
  • Biorą czynny udział w lekcji

 

 

 

  • Rozpoczyna opracowanie nowego materiału:
  • na przykładzie modelu   omawia cel stosowania  rzutów prostokątnych,
  • W jakim celu rysuje się przedmioty w rzutach prostokątnych?
  • Co to jest rzut prostokątny?
    • prezentuje ten sam model na rzutni, wyjaśnia co to jest rzutnia i omawia główne  płaszczyzny rzutni,
    • wyjaśnia sposób schematycznego zaznaczenia rzutni,
    • omawia różnice między rzutowaniem metodą europejską i amerykańską,
    • Ile rysunków potrzeba do dokładnego przedstawienia przedmiotu w rzucie prostokątnym?
      • Zapisują nowe informacje w zeszytach ćwiczeń

 

 

 

ćwiczenie 1:

  • prosi uczniów o umieszczenie różnych modeli w modelu rzutni i wyjaśnienie jaki będzie ich obraz na płaszczyznach rzutni

 

 

 

 

 

 

  • Korzystając z różnych modeli uczniowie podejmują próbę odpowiedzi na pytania:
    • Co będzie obrazem punktu na płaszczyźnie?
    • Co będzie obrazem odcinka  na płaszczyźnie?
    • Co będzie obrazem prostokąta na płaszczyźnie?
    • Co będzie obrazem trójkąta na płaszczyźnie?

 

 

  • na podstawie prezentacji omawia obrazy punktu, odcinka, prostokąta, trójkąta na płaszczyznach rzutni
  • oglądają prezentację
 

3.

Wiązanie teorii z praktyką

  • na podstawie prezentacji omawia rzut prostokątny figury trójwymiarowej na płaszczyznach rzutni

ćwiczenia str.24

 

ćwiczenie 2:

Dorysuj brakujące rzuty przedstawionej bryły

  • rozdaje rysunki do wykonania
  • wyjaśnia “od czego” należy zacząć rysowanie – rzut główny – rzut z góry – rzut z boku
  • rysuje rzutnie na tablicy  , podpisuje jej osie a następnie  omawia kolejność  wykonywania rzutów prostokątnych
  • wraz z uczniami  rzutuje  prezentowany przez niego model bryły
  • zwraca uwagę na estetykę wykonania rysunku
  • kontroluje prawidłowy przebieg pracy uczniów
  • udziela niezbędnych uwag, daje wskazówki techniczne 
  • Oglądają prezentację

 

 

 

 

  • Dorysowują brakujące rzuty przedstawionego modelu bryły

 

 

  • na podstawie prezentacji omawia rzuty prostokątny figur trójwymiarowych na płaszczyznach rzutni
  • Oglądają prezentację

 

 

 

 ćwiczenie 3:

Narysuj rzuty prostokątne brył przedstawionych na rysunkach w zeszycie ćwiczeń

(strony25-28)

  • wyjaśnia w jaki sposób należy patrzeć na bryłę aby narysować poszczególne rzuty 
  • wraz z uczniami  rzutuje  model brył
  • zwraca uwagę na estetykę wykonania rysunku
  • kontroluje prawidłowy przebieg pracy uczniów
  • udziela niezbędnych uwag, daje wskazówki techniczne
  • Rysują rzuty brył
  • Uczą się estetyki wykonania
  • Przypominają i utrwalają terminologię stosową przy rysowaniu rzutów prostokątnych

 

4.

Kształtowanie nawyków

  • sprawdza wykonane rysunki
  • poleca rozwiązanie krótkiego testu z rzutowania prostokątnego:

Dopasuj rzut prostokątny do bryły.

Dopasuj bryłę do narysowanego rzutu.

 

  • poleca narysowanie w domu rzutu bryły w zeszycie ćwiczeń

(strona 29)

 

  • Prezentują wykonane rysunki
  • Wraz nauczycielem porównują  swoje  prace ich poprawność, estetykę
  • Odpowiadają na pytania- rozwiązują krótki test z rzutowania prostokątnego

 

5.

Ocena i kontrola

  • ocenia aktywność uczniów oraz wpisuje plusy do dziennika

 

6.

Czynności porządkowe

  • prosi o posprzątanie stanowisk
  • zapowiada potrzebne materiały na kolejną lekcję
  • żegna się z uczniami

 

  • Sprzątają stanowiska pracy
  • Żegnają się z nauczycielem

konspekt opracowany do zeszytu ćwiczeń " Technika z wychowaniem komunikacyjnym gimnazjum" L. Bakun

fragment prezentacji wykorzystanej podczas lekcji



Scenariusz lekcji otwartej z techniki

przeprowadzonej przez mgr inż. Wiesławę Cudek

 

Temat lekcji: Wypadek czy kolizja?

 

Cele:

  • doskonalenie znajomości przepisów ruchu drogowego i znaków drogowych,
  • wykorzystywanie wiedzy z zakresu ruchu drogowego,
  • uświadomienie młodzieży obowiązku stosowania się do przepisów prawa o ruchu drogowym,
  • uświadomienie młodzieży obowiązku posiadania karty motorowerowej oraz praw i obowiązków z tego wynikających,
  • kształtowanie osobowości poprzez pracę w grupach.

Cele operacyjne:

Uczeń zna:

  • pojęcia: wypadek drogowy, kolizja drogowa,
  • przyczyny powstawania wypadków drogowych,
  • zasady postępowania w miejscu wypadku,
  • numery służb ratowniczych.

Uczeń potrafi:

  • porównać wypadek drogowy z kolizją,
  • wskazać przyczyny nieprawidłowego zachowania się uczestników ruchu drogowego, w następstwie których powstaje wypadek lub kolizja,
  • w sytuacji problemowej ocenić niebezpieczeństwo,
  • analizować informacje i wyciągać wnioski,
  • wykorzystywać swoją wiedzę z zakresu ruchu drogowego.

 

Metody pracy i środki realizacji:

  • podająca (pogadanka, opis),
  • problemowa (aktywizująca poprzez dyskusję dydaktyczną, z wykorzystaniem prezentacji, filmu),
  • praktyczna (ćwiczenia aktywizujące myślenie, wyobraźnię),
  • praca grupowa,
  • komputer – prezentacja „Wypadek czy kolizja”, spot „Niewidoczni”,
  • pisaki, kartki formatu A-3

 

Przebieg zajęć:

I Część nawiązująca

  • Podział losowy uczniów na grupy.
  • Czynności organizacyjno-porządkowe: powitanie klasy, sprawdzenie listy obecności.
  • Przypomnienie podstawowych wiadomości o przepisach ruchu drogowego- manewry na drodze, znaki drogowe.

II Część właściwa

  • Podanie przez nauczyciela tematu i celu lekcji.
  • Wprowadzenie pojęcia wypadek drogowy zgodnie z ustawą „Prawo o ruchu drogowym”.
  • Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń podejmują próbę porównania i zdefiniowania wypadku drogowego i kolizji.
  • Podanie definicji wypadek drogowy i kolizja, oraz różnic w zaistniałych zdarzeniach.
  • Uczniowie w 2 grupach analizują znane sobie manewry na drodze i wskazują przyczyny nieprawidłowego zachowania się uczestników ruchu drogowego (kierujących i pieszych), w następstwie których powstaje wypadek lub kolizja.
  • Uczniowie grupy 3-ciej zostają postawieni w sytuacji problemowej- są świadkami wypadku- ich zadaniem jest wypisanie najważniejszych czynności, które należy wykonać na miejscu wypadku.
  • Liderzy grup prezentują swoje wypowiedzi.
  • Omówienie i uzupełnienie wypowiedzi uczniów.
  • Omówienie sposobu powiadomienia służb ratowniczych.
  • Przedstawienie danych statystycznych dotyczących motorowerzystów, jako sprawców wypadków drogowych.
  • Podsumowanie omawianych zagadnień.

III Część podsumowująca

  • Podsumowanie pracy na lekcji, ustalenie ocen z aktywności.
  • Podanie zadania domowego.
  • Projekcja spotu „Niewidoczni”.

spot "Niewidoczni"

prezentacja „Wypadek czy kolizja”