Home ZESPÓŁ WYCHOWAWCÓW Konspekty lekcji wychowawczych Samoocena

licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterdzisiaj15
mod_vvisit_counterwczoraj78
mod_vvisit_counterw tym tygodniu702
mod_vvisit_counterw ostatnim tygodniu722
mod_vvisit_counterw tym miesiącu2613
mod_vvisit_counterw ostatnim miesiącu3395
mod_vvisit_counterwszystkie dni124111

Online (ostatnie 20 minut): 2
Twój IP: 54.91.84.149
,
Dzisiaj jest: 2014-10-26 07:38


Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates

Samoocena PDF Drukuj Email


 Samoocena jako forma wzmacniania poczucia własnej wartości i motywacji do pracy.

 

Data: 06.05.09r.

Prowadząca: mgr Dorota Sowa

Ilość jednostek lekcyjnych: 1 godz. lekcyjna

Klasa: 1 d

 

Cele lekcji:


- poznawanie własnych dążeń, charakteru oraz samego siebie wśród innych osób,
- kształcenie umiejętności mówienia o swoich zaletach i wadach,
- zaspokojenie potrzeby własnej wartości,
- kształtowanie świadomości siebie,
- autoprezentacja,
- integracja grupy,
- budowanie mocnych stron i podnoszenie poczucia własnej wartości, odrębności,
- zaspokajanie potrzeby akceptacji,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych,
- kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec odmienności innych ludzi,
- przeciwdziałanie konfliktom w grupie,
- odnajdywanie motywacji do pracy i poprawy wyników nauczania.

Metody i techniki pracy:
- zadaniowe,
- dyskusja,
- burza mózgów,
- zabawowe,
- aktywizujące,
- graficzne,

Formy pracy:
- organizacyjna: indywidualna, grupowa, zespołowa,
- przedmiotowa: wychowanie przez działalność twórczą, poznawczą, zadaniową,plastyczną i zabawowo-rozrywkową

Środki dydaktyczne:
kartki z bloku technicznego, folia aluminiowa, kartki papieru do drukarki, kleje, taśma klejąca, nożyczki, markery, karty pracy (załącznik) ,pudełko kartonowe z napisem: "Pudełko Cech Zbędnych"

TOK ZAJĘĆ:

1. Wprowadzenie:
- Przywitanie grupy.

- Rozliczenie frekwencji za miesiąc kwiecień.

- Podanie tematu, zadań i celu zajęć oraz rozdanie kartoników ze zdaniami do uzupełnienia. Każdy z uczestników przedstawia się kolejno, w taki sposób, w jaki chce, aby się do niego zwracano oraz przekazuje tzw. "iskierkę", czyli uścisk dłoni osobie siedzącej obok; kończy zdanie, które sobie wylosował.

 

2. Część właściwa (badawczo – prezentacyjna):

Ćwiczenie 1.
"Jaki jestem?"

Uczestnicy mają za zadanie wykonanie w parach odcisków swojej twarzy z folii aluminiowej oraz przykleić je do kartki z bloku technicznego. Następnie każda osoba uzupełnia pod swoim "odlewem" metryczkę – rozpoczęte zdania:
LUBIĘ.........(tu podaje trzy cechy fizyczne, np. spacerować, czytać)
DOBRZE ROBIĘ................(trzy umiejętności, np. uczę się, gotuję,)
JESTEM..................(trzy cechy charakteru, np. skromny, inteligentny, słowny)

LUBIĘ SIĘ UCZYĆ .............. (wymienia ulubiony przedmiot lub zajęcie)

W SWOIM POSTĘPOWANIU CHCĘ ZMIENIĆ ............... (te cechy lub zachowania, które najczęściej są negowane)

ZASŁUGUJĘ NA OCENĘ Z ZACHOWANIA....., BO ..........(stopień z zachowania i krótko dlaczego)

Po wykonaniu zadania każdy po kolei prezentuje siebie, odczytując zdania. To ćwiczenie oprócz zaprezentowania siebie i dokonania samooceny z zachowania ma za zadanie wydobycie z uczniów pokładów wiary we własne siły i możliwości oraz uświadomić własne zainteresowania.

Ćwiczenie 2.
”Burza mózgów” –
kierowana pytaniami nauczyciela: „czy ocena z zachowania powinna mieć wpływ na promocję do klasy wyższej i dlaczego? (przypomnienie właściwego art. z rozp. MEN)” ; „jaki wpływ mają nasze postawy i zachowania na postrzeganie nas przez otoczenia?”; „czy dobrze postrzeganym ludziom jest łatwiej w życiu, uczniom w szkole?”

Ćwiczenie 3.
”Podoba mi się w Tobie..."

Wychowawca poleca każdemu uczestnikowi zajęć ( w danym rzędzie ławek, aby zdobyć kilka różnych opinii) uzupełnić markerem rozpoczęte na  kartce zdanie: "PODOBA MI SIĘ W TOBIE........" Na kartce jest zapisane imię każdego ucznia. Wychowankowie wpisują cechy, które lubią,  podobają się w danej osobie lub przeszkadzają mu w relacjach z tą osobą. Nauczycielka zastrzega, że nie wolno być złośliwym lecz szczerym.

Po wykonaniu ćwiczenia, dziecko czyta na głos(kilku chętnych lub wybranych uczniów), co sądzą o nim inni oraz wyraża swoją opinię na temat tego, co dowiedziało się o sobie, co je zaskoczyło, ucieszyło. W ten sposób każdy z uczestników dowiaduje się jak postrzegają go inni, co o nim myślą, oraz może jednocześnie wyrazić własne odczucia nt. opinii innych o sobie.
 
3. Część podsumowująca:

 

Ćwiczenie 1.
"Pudełko cech zbędnych"

Uczestnicy mają za zadanie zastanowienie się nad tym, jakie cechy w sobie by zmienili, jakie cechy przeszkadzają im w życiu, za jakie negatywne cechy inni ich nie lubią. Następnie każdy z uczestników zabawy wypisuje na karteczkach te negatywne cechy, które chce z siebie "wyrzucić". Wychowawca podchodzi kolejno do każdego z "Pudełkiem Cech Zbędnych" i  po odczytaniu złych cech, wychowankowie wyrzucają je po zniszczeniu do kosza na śmieci.

Ćwiczenie 2.
”Wróżba tybetańska”

Wychowawca rozdaje kartoniki w pięciu kolorach ( zielony, żółty, czerwony, niebieski, pomarańczowy) a uczniowie wybierają sobie kolor, który najbardziej lubią. Następnie nauczycielka odczytuje „wróżbę motywującą” inną dla każdego koloru.


- Prowadzący podkreśla, iż przez takie zajęcia poznajemy siebie, swoje wyobrażenia o nas samych, mamy również możliwość poznania opinii innych osób o nas samych. Budujemy motywacje do wprowadzania zmian w naszym zachowaniu.

- Zadanie domowe: Psychozabawa. Poinformowanie o temacie kolejnej lekcji wychowawczej.
- Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie się z grupą.